10 maj 2013

Måla fasad

Att måla fasaden 

är ingen enkel match, visst kanske om man ska köra med samma färg så slipper man i alla fall välja färg. Men även om man vet vilken färg man ska ha, tar det tid och vädergudarna ska vara på rätt sida. Vi har valt att byta färg på vår fasad. Från en gulorange till en vit färg. Jag har skrivit om just vita fasadfärger.

Vi provmålade i våras en yta ca 1m bred och hela fasadens längd. Tanken var först att måla förra sommaren, men det regnade tyvärr "konstant" så det blev aldrig av. Till vår fördel fick vi se färgen genom alla årstiderna, vår, sommar, höst och vinter. Just vinter med sin vita snö kan vara lite knepig mot en vit fasad. Men vi var nöjda. Så nu har det fasadtvättats och vi har börjat måla. Vi valde en kulör från Alcros sortiment - Emalj, men vi valda att bryta den i Jotuns färg DemiDekk. Med den färgen målar man två lager, ingen grundmålning behövs - vilket kändes skönt. Den täcker bra första gången, så med andra lagret blir det ursnyggt.
När det gäller penslar så skulle jag säga att man nästa får prova sig fram vad man gillar. Jag och min sambo gillar tex olika penslar. Så köp en som du tror passar dig och prova dig fram. Jag skulle nog rekommendera en som inte är för hård i borsten, iaf på första lagret färg. Det gör nämligen att man lätt "skrapar" av färgen när man justerar i efterhand.



Tack till föräldrar och svärföräldrar för support i husrenovering!

photos by Miriam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...