25 november 2013

Färg utan kemikalier och gifter


Presenterar idag ännu en giftfri metod att måla med. Känd sedan länge. Men tacktips till min kusin Cissi som tipsade om just AvJords hemsida, tack! Denna metod är också mycket gammal, 500 år och ger liksom kalkfärgen Kalklitir (som jag skrev om här), ett mer levande uttryck. Det här är också en färg du blandar ihop själv. Det blir en målarfärg som är helt giftfri, fri från parabener, mjukgörare, lösningsmedel med mera. Målarfärgen kallas också äggoljetempera.  Mina föräldrar målade sitt sovrum med detta och det blir en så snygg mustig yta som du inte får i "vanlig" färg. Tyvärr har Av Jord slut på färgprover, nya är under tillverkning men görs förhand och det tar lite tid. Men jag hoppas jag kan få hem något att kika på för jag är grymt nyfiken ;)
Av Jord ligger utanför Örebro men har återförsäljare runt om i landet, länk till karta här.


Färg i påse är en torr färgmix som du enkelt blandar en ekologisk och lättmålad äggoljetempera av hemma. Du behöver inga förkunskaper. Färgen innehåller endast ägg, linolja, vatten och färg i påse (jord- och mineralpigment). Inget mer
Text Av Jord




photo with permission www.avjord.se 
Mitt liv, inredning, trädgård, hälsa & anticancer


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...