28 oktober 2014

Hållbara shoppingtips

Adrienne tipsar på sin fina hållbara blogg om hur man ska hantera shoppingsuget, här. Jag har verkligen blivit bättre på att tänka efter före. Dels tog jag hjälp av en Personal shopper på Åhléns, tjänsten är kostnadsfri, men du bör ha en bra budget så du kan få en bra basgarderob. Detta hjälpte mig att förstå vad jag passar i för färger och former. Man kan ju också göra lite roliga test på nätet för att hitta sin stil som här. Jag gjorde den för skojs skull och jag måste säga att den stämmer ganska väl. Jag blev den Naturliga ;-) se urval av passande plagg nedan.

Ofta ser jag något snyggt och sen inser jag att nu försöker jag efterlikna någon annan, då gäller det att tänka till. Snabbt inser jag att nej det passar inte min kropp, det är bara att glömma. Köper jag det som är skitsnyggt på någon annan hänger det bara i garderoben eftersom det inte passar mig och jag känner mig inte bekväm. Förutom Adriennes bra tips, kommer här mina tips på hållbar shopping.

- Försök ha en lista i på saker som du behöver (t.ex. i telefonen, kanske med inspirationsbilder)
- Var kräsen, leta tills du hittar 100% rätt. Ja det tar tid, men chansen att du kommer trivas länge med plagget/produkten är mycket högre.
- Hittar du något som inte är på listan, tänk: vad passar detta till, när ska jag använda det? Hittar du inga bra svar, häng tillbaks galgen.
- Precis som med mat, kolla "innehållsförteckningen". Vad är det för material, hur ska det tvättas ect. Jag personligen köper inte polyester för jag vet att de plaggen bara blir hängandes i garderoben.
- Fråga om ekologiska alternativ och läder som är naturgarvat. Ju fler som frågar desto större krav ställer vi på försäljaren.

Vilka är din knep för att undvika felköp?



foto: www.zalando.se
1. Väska i bomull och läder från Zign.
2. Skor från Timberland i läder.
3. Ulltröja från Benetton.


A holistic healthy lifestyle!
Inredning, trädgård, skönhet, mat, hälsa & anticancer




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...