24 oktober 2014

Kosttillskott

Vitaminer och mineraler finns i mängder i hälsokostbutiker och på nätet, en för varje krämpa.
Ont där? Ta det här.
Det är verkligen en hel djungel och att hitta rätt är inte lätt och frågan är behöver vi alla de här vitaminerna i form av tabletter? Det står alltid på burkarna att de inta ska ersätta en varierad kost. Men äter vi så varierat? Vad har maten vi äter för kvalité? Googlar man så finner man att det finns forskning som visar att ekologiska produkter innehåller mer vitaminer än "vanliga" produkter, t.ex här. Man har bl.a funnit högre halter av omega 3 än omega 6 i ägg och mjölk, vilket är bra. En obalans blad dessa två där man har för mycket omega 6, kan skapa inflammationer i kroppen, som kan ge t.ex ledbesvär eller återkommande förkylningar. Många klagar på att ekologiska produkter är dyra, men något som är dyrt är läkemedel och kosttilskott. Kanske kan en kostomläggning anpassade efter dina krämpor och besvär göra att mediciner kan minskas eller helt uteslutas. Lägg pengarna på bra råvaror och mycket grönsaker istället. Skippa den dyra snabbmaten som är näringsfattig och skapar ohälsa.

Jag tror att vi alla som bor här i norr behöver är D-vitamin. Jag vet att jag behöver detta, mina höstdepressioner blir mycket mildare om jag tar detta. Omega 3 väljer jag också, även om jag alltid väljer ekologiska produkter. Anledningen till detta är att jag är dålig på att äta fisk. Selen väljer jag att äta eftersom det är en viktig del i sköldkörtelns omvandling av hormoner. Nu har jag ingen sköldkörtel, därför tänker jag att det är extra viktigt att kroppen får selen. I övrigt tar jag inga kosttillskott utan väljer bra näringsrik mat.
Men jag tror att man i starten av en kostomläggning också kan boosta kroppen med vissa extra vitaminer innan man har kommit i balans.



foto: Living by Miriam


A holistic healthy lifestyle!
Inredning, trädgård, skönhet, mat, hälsa & anticancer




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...