17 november 2014

Biopsi/finnålspunktion sköldkörtel

Jag har fått lite frågor om hur Biopsi på sköldkörteln går till, eller finnålspunktion. Jag tänkte därför berätta min historia för hur det går till på Sahlgrenska.

Jag har gjort två typer av biopsier/finnålspunktion. En "vanlig" och en som är ultraljudsledd. Vid den vanliga biopsin i sköldkörteln så sticker man ner en nål det misstänkta organet (sköldkörteln), "lite på måfå". Detta var den första biposin jag gjorde som inte visade på någon cancer. Man hade helt enkelt inte träffat ett ställe som var sjukt.
Vid andra tillfället så gjordes sticken med ultraljud. Då letar läkaren upp områden som ser misstänkta ut, i mitt fall såg man inget i sköldkörteln utan man såg lymfkörtlar som inte såg helt friska ut. Man tog då prover i dessa och fann cancer. Jag upplever ingreppet som väldigt obehagligt och det är smärtsamt när det sticker ner nålen och när man drar ut den. I övrigt känner man inget då nålarna är väldigt tunna.

Finnålspunktion vanlig

Man anmäler sig i receptionen och blir sedan uppropad. Man för gå in i ett mindre rum och lägga sig på en brits. En kudde ligger under nacke och axlar så att man ska ligga med huvudet bakåt. Området tvättas och sedan sticker en läkare in nålar (beroende på område) ca 4-6 stick. Under tiden läkaren sticker in nålarna ska mina inte prata eller svälja. Varje stick går ganska fort. Nålen sticks in och man suger ut vävnad/celler. Därefter drar man ut nålen och tittar om man fått tillräckligt med vävnad/celler. Sedan sticker man igen tills man har tillräckligt med material.
Med i rummet finns en läkare och en som ansvarar för att kontrollera vävnaden/cellerna.

Finnålspunktion ultraljudsledd

Samma som vanliga biopsin: Man anmäler sig i receptionen och blir sedan uppropad. Man för gå in i ett mindre rum och lägga sig på en brits. En kudde ligger under nacke och axlar så att man ska ligga med huvudet något bakåt. Området tvättas och läkaren placerar ultraljudet på halsen. Där letar man upp de misstänkta området och sedan sticker en läkare in nålar (beroende på område) ca 4-6 stick med hjälp av direktiv från utraljudsskärmen. Ibland kan en "ställning" för att få rätt vinkel på nålet användas. Inget som berör dig utan läkaren placerar denna på halsen. Under tiden läkaren sticker in nålarna ska man inte prata eller svälja. Varje stick går ganska fort. Nålen sticks in och man suger ut vävnad/celler. Därefter drar man ut nålen och tittar om man fått tillräckligt med vävnad/celler. Sedan sticker man igen tills man har tillräckligt med material. Med i rummet finns en läkare, sjuksköterska och en som ansvarar för att kontrollera vävnaden/cellerna.




foto: mobil Living by Miriam på ultraljudsledd provtagning


A holistic healthy lifestyle!
Inredning, trädgård, skönhet, mat, hälsa & anticancer




5 kommentarer:

  1. Tack för din tydliga beskrivning Miriam!

    Fick ingen respons när jag frågade om detta från min Sköldkörtel-Facebookgrupp trots upprepade försök.

    Har fått en kallelse till Sahlgrenska för biopsi m ultraljud. Gillar inte nålar så det känns inte så bra...
    Å andra sidan har jag inget val om jag inte ska fortsätta leva i ovisshet. Kan ju tänkas att det blir värre o värre annars utan ingrepp esom jag har stora problem m andning o sväljning o en del hosta.

    Tack snälla för att du delade med dig!
    Hoppas allt har gått bra för dig!
    Mvh
    Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad skönt att min beskrivning hjälpt dig Carina. Tyvärr är det inget trevligt ingrepp (det är väl aldrig sjukvården iof). Försök tänka på att andas lugnt och ha något roligt att se fram emot när det är över. Stort lycka till och hoppas det löser sig på ett bra sett för dig. Kram

      Radera
  2. Tack för en bra beskrivning om hur undersökningen går till! Jag hann inte att ringa till avdelningen innan och googlade fram till din beskrivning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, skönt att kunna hjälpa till. Hoppas undersökningen går bra.

      Radera
  3. Hej jörde finnålbipbsen när jag upptäckte en knöla på halsen ,först fick bedova den mistäkte dela av halsen och tåg 2 vasken ,reslutat visade sig att det är ingen farligt .

    SvaraRadera

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...