1 december 2014

Fysisk aktivitet och depression


Jag läste en intressant artikel på SvD här, om hur kroppen och själen kan hjälpa varandra att läka. Jag tror att tankens kraft är otroligt stor och att kroppen klarar av så mycket mer än vi tror. Det är vanligt att själsliga bekymmer och problem yttrar sig i fysiska krämpor. Kroppen försöker tala om för oss att något är fel, signalerna är ofta tydliga, men i dagens stressade samhället ska vi ignorera dessa signaler och arbeta vidare. Att gå in i väggen är vardag och stroke och hjärtinfarkt innan 40 år är det ingen som reagerar på. Hur långt ner i åldrarna ska vi gå innan vi drar i nödbromsen? Ångest och depression är vanligt förekommande redan väldigt tidigt i skolan. Där hör det inte hemma tycker jag. En del i att hjälpa oss att läka mot detta visar sig inte kanske så konstigt nog vara fysisk aktivitet. Vi människor är byggda för att röra på oss, vara ute i friska luften, skratt och gråta. Våga visa känslor och våga känna.

Återhämtning och träning
Efter t.ex en promenad, styrketräning, dans eller ett löppass så är kroppen inställd på återhämtning. Lär dig utnyttja detta. Stress som är psykisk ger kroppen aldrig möjlighet till återhämtning, hur mycket du än vilar rent fysisk.  Det är just därför vi ofta går in i väggen hur mycket vi än vilar på soffan. För när vi stressar på jobbet, skolan eller i hemmet så orkar vi inte träna, vi prioriterar allt annat än oss själva. Vi blir deprimerade och drar oss undan, det blir en ond spiral. Men det är då vi ska ut, det räcker med en kort runda. Jag springer ca 2,2 km 2 dagar i veckan, direkt efter jobbet byter jag om. Det tar bara 20min och sen kan jag göra annat. Sätt inte målet att du ska springa 1mil varje dag om du aldrig har gjort det, sätt ett rimligt mål som också du tycker är roligt och uppfyll det. Vill du springa 1 mil, dela då upp det i delmål. Prioritera dig själv och boka upp din tid i kalendern. Kanske även en målbild kan hjälpa liksom en ”morot” - när jag har sprungit 2ggr/veckan i 6 månader ska jag….!

Enligt artikeln så märker man en antidepressiv verkan efter ca 3 månader, helt utan dyra mediciner och terapisessioner. Kontakta din läkare och fråga om ”fysisk aktivitet på recept”. Det kan vara en bra förebyggande åtgärd eller som komplement till dig som redan har hamnat i depression för att sedan kanske helt sluta med medicinerna. Här tror jag också kosten spelar stor roll, i artikeln nämner man inflammationer i kroppen och låg halt av HDL (goda kolesterolet) hänger ihop med ökad depression. Se alltså över dina kostvanor, kontakta en kostrådgivare. Snart kan ni boka in en tid hos mig ;-)

Två fina citat från artikeln i SvD:

”Enligt Socialstyrelsens riktlinjer för ångest och depression som kom 2010 kan läkarna prioritera fysisk aktivitet som behandling före läkemedel för patienter med lätt till måttlig depression. Fysisk aktivitet, precis som antidepressiv medicin, stimulerar nybildning av celler i hjärnan, vilket är en del i det själsliga läkandet.”

Fysisk aktivitet är en potent och kostnadseffektiv multitablett med dokumenterade positiva effekter som inte bara förebygger hjärt-kärlsjukdom och diabetes utan också fungerar som behandling av mentala sjukdomar”, säger Jill Taube tveklöst.



foto: Living by Miriam


A holistic healthy lifestyle!
Inredning, trädgård, skönhet, mat, hälsa & anticancer




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...