17 december 2014

Nyttigt godis

Idag tänkte jag skriva lite om godis, finns det nyttigt godis? Jag äter inte godis längre och har inte gjort det på flera år. Inte heller köper jag läsk. Det finns ju "sockerfria" alternativ, men jag tycker dels inte om smaken av sötningsmedel och jag är inte så förtjust i att äta något konstgjort. Då äter jag hellre jordgubbar eller nötter. Godis tillför inte min kropp något mer än elände. Jag blir mer hungrig och sugen på mer godis/mat, jag lägger på mig lite extra fett också. Men vi är alla olika så jag tänkte skriva om tre "nyttigare" godisar jag prövat samt en chokladask. (Allt har jag fått och alltså inte köpt själv). När jag pratar om socker nedan så menar jag antalet kolhydrater, det som höjer blodsockret. Jag har även markerat sockret i innehållsförteckningen.

Vad vill jag med detta då, jo att du dels vänder och kikar på ingredienserna och näringsinnehållet. Kika också på hur stor förpackningen är, äter du hela eller flera?
Fördelen med de tre "nyttigare" godisarna är att påsarna är ganska små, det blir inte 500g lösgodis om man köper dessa då de dessutom är ganska dyra. Men jag tycker nog att det är lite lurendrejeri, för Renee Voltaires godis är verkligen sött. Precis som vanligt godis men i snyggare förpackning. En sådan påse ger dig 30 g tillsatt socker vilket är maxgränsen för WHOs förslag om max 5E% tillsatt socker om dagen (ca 25-35g). Bara av en påse, det ger inte utrymme för mycket mer.

Jag skippar nog dessa även i framtiden.



Raw Bite

Ekologisk bar med frukt och nötter. Den är söt, de kunde nog minst halverat antalet dadlar. Men väldigt god smak och jag gillar den sega fasta konsistensen. 18g kolhydrater per bar vilket är ganska mycket. Äter man lågkolhydratkost är det för mycket, men tränar man och inte har några problem med sockerkänslighet så funkar det.


Ingredienser: Frukt 28% (dadlar*), nötter 25% (mandel*), risprotein*, pumpakärnor*, kakao*. 
* ekologisk certifierad ingrediens. 

Näringsinnehåll: per 100 g (50 g = en bar):
1671 KJ/ 401 kcal 
Protein: 20 g (10 g)
Fett: 20 g (10 g)
Kolhydrater: 36 g (18g)
Fibrer: 9 g (4,5 g)

Yo Yo Raspberry Bear

Rullar med hallontrådar. Inte så söt (tycker jag inte det är sött är det nog olidligt för den sockervane), god hallonsmak som dock snabbt försvinner. Relativt stor sockermängd, ungefär som ett litet glas juice.

Ingredienser: Äpple, päron, sötpotatis extrakt och naturlig hallonsmak.

Näringsinnehåll: per 100 g (20 g = en påse):
1151 KJ/ 275 kcal 
Protein: 1.9 g (- g)
Fett: 0.2 g (- g)
Kolhydrater: 64.4 g (12.9g)
Fibrer: 8 g (1.6 g)

Renée Voltaire Tranbär doppade i Apelsinchoklad

Fruktansvärt söta, men med god smak av choklad och apelsin. Dessa gillade min man. 30 gram socker är mycket trots den lilla påsen.

Ingredienser: Vit choklad* (60%) (Rörsocker, Kakaosmör, Mjölkpulver, Sojalecitin), tranbär (35%), tranbärkoncentrat, Äppeljuicekoncentrat, Solrosolja, glaseringsmedel (Gummi arabicum, sukros, Dextros), Paprikaextrakt, Apelsinolja.

Näringsinnehåll: per 100 g (50 g = en påse):
2045 KJ/ 489 kcal 
Protein: 0 g (- g)
Fett: 24,4 g (12.2 g)
Kolhydrater: 61.9 g (30.9 g)
Fibrer: 1.6 g (- g)

"Chokladpraliner" från Interflora

Chokladpraliner, jag vet att dessa är för söta för mig så min man äter upp dem. Bara att titta på innehållsförteckningen gör mig mörkrädd, första ingrediensen är socker och det förekommer på fler ställen i olika former i texten. Något näringsinnehåll finns inte, men jag gissar att det är i stil med Apelsinchokladen ovan. Det är visserligen inte många praliner, 4st. Men många bäckar små.

Ingredienser: Socker, kakaosmör, kakaomassa, sötmjölkspulver, vegetabiliskt fett, vegetabilisk olja, mjölkfett (vattenfri), hasselnötter, vatten, invertsockersirap, glukossirap, dextros, fruktos,
skummjölkspulver, alkohol, Pére Jacobert (alkohol), mandlar, emulgator sojalecitin, mono- och diglycerider av fettsyror, fuktighetsbevarandemedel, glycerol, sorbitol, sorbitolsirap, antioxidant, askorbinsyra, surhetsreglerande medel citronsyra, förtjockningsmedel pektin, aromer, salt.
Färgämnen: kaustiskt sulfiterad karamel, beta karoten, klorofyll, kopparkomplex, lutein.



foto: Living by Miriam


A holistic healthy lifestyle!
Inredning, trädgård, skönhet, mat, hälsa & anticancer




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...