25 december 2014

Saffranscheescake - glutenfri - lchf

Inför Jul gjorde jag en saffranscheescake med glutenfri raw food botten. Som botten gjorde jag mina rawfood pepparkaksbollar, recept finns här.  Som topping gjorde jag en pannacotta-cheese cake smet. Det blev en riktigt lyckad kombination.

Saffranscheesecake

4-6 personer
3 dl vispgrädde (40%)
2 dl philadelphiaost
1 vaniljstång
1 kanelstång
1/2 påse saffran
2  gelatinblad (eller gelatinpulver enl. anvisning)
1 msk honung (eller annan valfri sötning) 

Gör rawfood botten och tryck ut den i en springform. Jag hade i 1,5 dl mandelmjöl, alltså lite mer än receptet. Sedan  tryckte jag ut degen i botten på en liten springform (17cm).
-
Lägg gelatin i blöt i lite kallt vatten i ca 5 minuter.
Häll grädden i en kastrull, lägg ner stängerna och gröp ur vaniljstången. Koka upp i ca 1-2 minuter, rör hela tiden.
 Rör ner sötning, saffran och gelatinet, se till så det löser sig. Sila sedan smeten från stängerna ner i en porslinsbunke, tillsätt philiadelphiaosten och rör noga ihop smeten.
Låt svalna något i kylen, så smeten blir lite krämig. (Detta för att inte smeten ska rinna igenom springformen). Bred sedan över smeten i springformen och ställ i kylskåp tills den får en fast form (ca 2-3 timmar). Dekorera eventuellt med frukt.








foto: Living by Miriam


A holistic healthy lifestyle!
Inredning, trädgård, skönhet, mat, hälsa & anticancer




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...