29 januari 2015

Grönt te - nyttigt eller fullt med bekämpningsmedel?

Grönt te - nyttigt eller fullt med bekämpningsmedel? Ja det är verkligen den stora frågan. Boken Anticancer förespråkar 2-3 koppar grönt te om dagen, om jag minns rätt. Det ska hjälpa kroppen i kampen mot cancer, varesig du är medveten om din sjukdom eller om du har något gömt i kroppen. Råd och Rön har testat 12 gröna teer, läs hela testet här. I de ekologiska teerna fann man mellan 1 och 2 olika typer av bekämpningsmedel, betydligt mindre än de vanliga teerna, vilket jag tycker känns skönt att veta. Lipton, Garant och Twinings hade flest bekämpningsmedel med hela 12-, 13- och 15 st.
Det nyttiga i de gröna bladen sitter i dess innehåll av antioxidanter som hjälper att bekämpa fria radikaler som kan störa kroppen och orsaka sjukdom. Flest antioxidanter hade Garant (så det kanske jämnar ut sig med den stora mängden bekämpningsmedel...) därefter Coop, Kung Markatta och Clipper. Dock kan det låga innehållet i t.ex. Pukkas Clean Green te bero på att det innehåller bara en lite mängd grönt te, resterande är örter av olika slag. Så det gäller att läsa innehållet och fundera på vad det är man är ute efter. Jag drack mycket grönt te ett tag, men tröttnade lite. Men nu blir jag lite sugen på att ta upp det igen och prova någon av de bättre alternativen i testet.





foto: Living by Miriam 
fakta: råd och rön


A holistic healthy lifestyle!
Inredning, trädgård, skönhet, mat, hälsa & anticancer




2 kommentarer:

  1. Tack Miriam för att du roddar lite i härvan av grönt te. Skall ta med mig infon nästa gång jag ska köpa grönt te. Tycker att det överlag är lite för beskt men ska försöka. Hälsn Kia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att det uppskattas, jag kan hålla med dig. Men med lite mynta eller citron smakar det lite bättre ;-)

      Radera

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...