1 april 2015

IBS - Smärta under revbenen och resistent stärkelse

Jag har länge haft en ihållande smärta precis under revbenen på höger sida och då menar jag länge. Vad jag minns så hade jag det redan i högstadiet, smärtan varierar i styrka och går från en molande värk till en stark huggande smärta som jag sökt akut vård för. Jag har säkert träffat ett dussintal läkare under alla år ingen läkare har kunnat ge mig en diagnos eller kunnat bota smärtan under revbenen. Nu har jag lyckats minska den här smärtan till en nivå som jag aldrig trodde skulle vara möjlig.

Jag läste i en av böckerna jag skrev om här att denna typ av smärta är vanlig i samband med IBS. Det var verkligen en aha! upplevelse för mig, ingen har gjort den kopplingen tidigare. Sedan lästa jag i en annan fantastiks bok Hormonbibeln, om resistent stärkelses positiva inverkan på magen. Jag har även läst om resistent stärkelse i min utbildning som kostrådgivare men här nämns inte några stora positiva effekter. Denna typ av stärkelse bryts inte ner i tunntarmen som vanlig stärkelse gör utan den bryts ner senare och ger då direkt energi till tarmfloran. Det betyder att resistent stärkelse inte höjer blodsockret. Det finns nu även forskning på att det hjälper mot tarmcancer, här och här. Vill ni läsa lite mer om resistent stärkelse och vad det kan göra för dig, rekommenderar jag Martinas blogg, här. Det är Martina som också skrivit boken Hormonbibeln.

Resistent stärkelse ger bland annat stabilare lägre blodsocker.  Läker tarmar och fungerar som prebiotika.

Jag tar numera 1 msk potatismjöl och rör ut i ett halvt glas kallat vatten innan sängdags. Detta tillsammans med en naturligt glutenfri lågkolhydratkost har hjälpt min mage avsevärt. Smärtan under revbenen gick ner ytterligare på en vecka med potatismjölet. Märkligt att det ska ta 10 år innan man på egen hand får tips som verkligen fungerar.




foto: Living by Miriam


A holistic healthy lifestyle!
Inredning, trädgård, skönhet, mat, hälsa & anticancer




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...