13 maj 2016

Lågt liggande moderkaka, Placenta previa eller föreliggande moderkaka

För ungefär två veckor sedan hade jag ett antal blödningar i v29. Min Barnmorska gav mig rådet att kolla upp vad detta berodde på, så jag åkte in till Östra sjukhuset. Det var en måndag så det var mycket kvinnor i väntrummet. Ganska snart fick jag prata med en Barnmorska, hon kopplade upp CTG och efter stund var analysen klar. Allt såg ok ut och jag fick nu vänta på läkaren. Efter en lång väntan (2-3h) gjorde man ett ultraljud. På ultraljudet kunde man konstatera att jag har en lågt liggande moderkaka, Placenta previa eller föreliggande moderkaka. Tyvärr sa de inte så mycket mer än så - du har lågt liggande moderkaka och det finns risk för att du får göra kejsarsnitt, återbesök om 4 veckor för att se om det ändrat sig. Behöver du vara sjukskriven?

 Jag trodde inte att besöket på Östra skulle visa på något "speciellt" jag var lite chockad och kom inte direkt på några frågor. Läkarna ville säkert inte oroa och gav ingen mer info. Så på bussen på vägen hem kom känslorna och tankarna. Vilket gjorde mig mer orolig och vad gör man om man inte får information från sjukvården? Jo man söker på internet. På 1177 står tyvärr bara några få meningar. Varför kan de bara inte dela ut en liten folder med ens "tillstånd/sjukdom"? Här hittade jag lite mer info.

Så för dig som drabbats av samma besked kommer här lite info som jag hittat. Mitt råd till dig är också att ring din barnmorska och prata och ställ frågor. Du kan också boka en tid hos en läkare.

Lågt liggande moderkaka

Den första symptomen är ofta blödningar, men det kan också upptäckas på rutinultraljud.
 Lågt liggande moderkaka innebär att moderkakan helt eller delvis ligger för livmoderhalsen, det finns 4 typer och dessa medför olika typer av åtgärder, se bild. Det är läkaren som bedömer vilken typ det är och om det behövs kejsarsnitt eller inte. Ligger den helt för så blir det allt som oftast snitt. När de bedömer om det ska bli kejsarsnitt eller inte tar de även med i beräkningarna hur barnet ligger, andra hälsotillstånd, barnets "ålder" som om du blöder mycket eller om det avstannat. Beroende på när det upptäcks väntar man också och ser om moderkakan växer ifrån livmoderhalsen. Allt eftersom barnet och livmodern växer uppåt följer oftast moderkakan med och det minskar risken för kejsarsnitt.

Jag fick konstigt nog inga restriktioner, trots att de frågade om sjukskrivning. De kanske skulle varit lite mer specifika här, vad "får" och "får man inte".  Det står lite olika saker på nätet också vilket gör att man blir mer förvirrad. Men när jag pratade med min Barnmorska så ska jag inte bära tungt, anstränga livmodern som att sitta på huk, ta det lugnt helt enkelt. Det var att sitta på huk som gav mig blödningarna från början. Inte träna hårt, men lugna promenader går bra. Dock inte ensam i skogen utan mobilen. Eftersom risken för blödning är större med lågt liggande moderkaka.



Bara dessa restriktioner tycker jag är rätt jobbiga, dels de fysiska begränsningarna som gör att jag inte kan pyssla som vanligt hemma eller vågar träna. Ogräset växer, blommorna är inte omplanterade, inget gödsel i rabatterna osv. Men det här får jag se som en mental övning, att stirra på maskrosorna och se det vackra i det. Sen har jag en man som hjälper mig att t.ex. flytta blomkrukor och kantskära rabatterna.
Men det är också en påfrestning att hela tiden känna efter lite extra om det gör ont här eller där och vad jag gjorde för att orsaka det. Samt att vara orolig för större blödningar där man snabbt måste in till sjukhuset. Moderkakan är ju barnets livlina och om det inte funkar till hundra procent så finns det många risker.

Så för våran del är det "bara" att vänta och se vad nästa ultraljud visar i slutet på maj. Jag som tycker vi har haft tillräckligt med väntan under mina 3 år när jag behandlades för min cancersjukdom.    Varje dag som går är i alla fall ett steg åt rätt håll för bebisen och jag känner mig lugn när det sparkas och lever om där inne :-)

foto: 1)  2) Mobil Living by Miriam


.
Inredning, Trädgård, Barn & Hälsa.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...