27 juni 2016

Sy ett billigt Babynest i Naturmaterial

Så i denna följetong om duntäcket har vi avverkat Åkpåse/täcke/madrass till Barnvagn och Spjälsängsskydd. Vi är nu inne på att sy ett Babynest. Jag hittade en väldigt bra beskrivning här, så följ denna men använd bomulls/ullvadd istället som bottenfyllning och duntäcket till sidokuddarna.

De allra flesta babynest är gjorda av polyester (plast) det försöker jag undvika framförallt där barnet vistas mycket. Jag har inte hittat något Babynest i naturmaterial, tipsa mig gärna om du vet vart man kan köpa färdiga. (Uppdaterat 20170701 med dessa babynest i ull).

Polyester blir också ganska lätt svettigt, dun eller ull andas mycket bättre. Jag sydde också två "lakan" i samma tyg med vanlig vit lakansväv på baksidan. Detta kan man enkelt ta ur och tvätta istället för att behöva tvätta hela Babynestet som nog tar lite tid att torka. (Nackdelen med naturmaterial).

Sy ett billigt Babynest i Naturmaterial, dun och bomull


Förutom det i beskrivningen i länken ovan, köp valfritt duntäcke. Tvätta det gärna innan det används.
Jag sydde upp två ca 40x100cm bitar av duntäcket som jag rullade ihop till sidorna, se bilden nedan. Samt en bit till toppen högst upp (som redan är instoppad i bilden nedan).
Använd bomullsvadd eller ullvadd, 2-3 lager för "plattan" (se bild 2).

Skillnaden mot beskrivningen i länken är att jag trädde snöret innan all fyllning. Knyt gärna ihop ändarna så de inte åker tillbaka in igen.



Jag sydde även långsidorna 15cm in från kanten och stoppade först "toppen" längst upp med dunet, bild ovan. Därefter sydde jag kortändan på toppen mot dunet, så att alla 3 sidor var sydda enligt den röda streckade linjen, bild ovan.



Därefter stoppade jag långsidorna med duntäcket innan jag till sist la dit vadden och sydde ihop kortändan vid snöret, utan kantband för jag gillade det bättre.


Klart, bara bebis som fattas :-)

foto: Living by Miriam


.
Inredning, Trädgård, Barn & Hälsa.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...