1 juli 2016

Glutenfri mat att frysa in inför förlossningen

Många tipsar om att fylla frys och skafferi med mat inför förlossningen. Jag tror det kan vara ganska skönt att ha ett litet förråd. Jag tog också tag i en gamma surdeg, frosta av frysen. Skönt och såklart praktiskt att kunna få plats med mat istället för all is. Jag tycker inte all mat passar att frysa in, vi har valt lasagne och till etterätt fika, choklad brownie. Dessa passar att göra storkok av och håller sig bra i frysen. Vi gör lasagnen på aubergine istället för vanliga pastaplattor.

Auberginelasagne

Välj valfritt lasagnerecept som du gillar och istället för lasagneplattor skiva aubergine tunt, låt dessa dra i lite salt en stund ca 10min. Skölj av saltet och torka av dem, förgrädda dem gärna i ugnen ca 5 min och använd sedan som lasagneplattor. Servera med en smarrig sallad. Glutenfritt och håller blodsockret på en jämn nivå.

Chokladbrownie med svarta bönor

Som lite sötare alternativ bakar jag en god Choklad brownie med svarta bönor också glutenfri och låter inte blodsockret skena iväg. Väldigt bra att frysa in i lagom stora portionsbitar, sedan är det enkelt att ta fram en bit till kaffet.



Fler chokladrecept, här finns en -> Snabb Hallon och Chokladmousse.

foto: Living by Miriam


.
Hem, Trädgård, Barn & Hälsa.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...