16 augusti 2016

ACO D-droppar för spädbarn - ger de magknip?

På BVC delar man ut ACO D-vitamin till alla spädbarn - vissa upplever att barnen får magknip av dessa. ACOs D-droppar som delas ut finns med antingen olja eller vatten.

Tänk på att D-vitamin är fettlösligt och därför bör man ta den med olja, ett alternativ kan vara att amma i direkt anslutning till D-dropparna, det ger det där fettet som behövs. På så vis kan kroppen ta upp D-vitaminet bäst.

Ett alternativ som jag upplever funkar lite bättre då våran kräktes en massa i samband med D- dropparna är att dela upp dosen. Till exempel några droppar morgon och några på kvällen. Man kan tänk att det inte är helt naturligt för ett barn att få d-droppar. Magen är i första hand anpassad för bröstmjölk, därför har jag också skrivit lite alternativet att skippa d- droppar och amma istället, bröstmjök och d-vitamin.

Jämförelse av 4 olika D-droppar för Spädbarn, bäst alternativet mot magknip?



 D-vitamin Olja ACO

*Innehåll: kolekalciferol 68,5 mikrogram motsvarande 2740 IE/ml vitamin D3.
Hjälpämnen: Triglycerider med medellånga kedjor (från kokosnötsolja och palmkärnolja).

ACOs D-vitamin med olja, innehåller palmkärnolja, inte den nyttigaste oljan som bland annat är en stor bov till skövling av regnskog.

D-vitamin Vatten ACO

*Innehåll: kolekaliciferol 68 mikrogram motsvarande 2720 IE/ml vitamin D3.
Hjälpämne: Sorbitol, flytande (icke kristalliserande) 106,7 mg/ml
Övriga innehållsämnen: Butylhydroxianisol, propylgallat, sorbinsyra, sackarinnatrium, pepparmintolja, citronsyra, dinatriumfosfatdihydrat, vatten, makrogolglycerolricinoleat.

ACOs D-vitamin med vatten, är riktigt skit, "hjälpämnen" som sorbitol borde inte ges till små barn kan jag tycka, då det är känt att ge gaser. Liksom citronsyra som vissa kan reagera mot. Dosen är  5 orala droppar ger ca 400 IE vitamin D enligt fass.


Soma D-droppar

Innehåll: Vegetabiliskt fett (MCT från kokosolja), kolekalciferol.

Soma D-droppar har fördelen med att flaskan har en pippet som gör det väldigt enkelt att dosera. Innehåller bara olja från kokos och D-vitamin, kokosoljan är också bättre för hälsan.  5 droppar till barn 0-2 år ger 400IE.

Ska användas från 4 veckors ålder enligt etikett men idag ger BVC droppar från 1 veckas ålder.
OBS! Somas D-vitamin till barn är utvecklad i Norge och rekommendationen följer de norska myndigheternas råd, därför står det från 4 veckor.

Holistic D-droppar

Innehåll: Ekologisk olivolja, D3-vitamin (kolekalciferol), d-alfa-tokoferol (naturlig E-vitamin).

Holistics D-droppar med ekologisk olivolja är de enda ekologiska D-dropparna jag sett. Olivolja är en relativt bra olja för hälsan. 1 droppe ger 500 IE vilket är något mer än ACOs, men frågan är hur exakt ett sådant mått är? Men du ska i alla fall vara medveten om det.

D-spray


.

D- vitamin i Bröstmjölk

Vill uppdatera detta inlägg med att D vitamin går över i bröstmjölken. Så om inga d- droppar funkar så kan ett alternativ vara att ta extra D vitamin om du ammar ditt barn. Läs mer här. Jag frågade BVC detta och de verkade tyvärr inte ha denna kunskap.

"Årstidsvariationerna av vitamin D- koncentrationen i bröstmjölk förefaller vara i ungefär samma storleksordning som effekterna av tillskott av cirka 1 000–2 000 IU vitamin D till modern under vinterhalvåret."



Semper D-droppar/Magdroppar


Innehåll: Solrosolja, MCT-olja (palmkärna), Lactobacillus reuteri DSM 17938, vitamin D3.

Fick en fråga om Semper D-droppar/magdroppar. Denna innehåller solrosolja och palmkärnolja, två oljor som inte är så bra för varken hälsan eller miljön. Båda dessa oljor i Semper är billiga oljor och inte ekologiska, palmkärnoljan har ingen certifiering och kan bidra till skövling av regnskog.

Gällande de goda bakterierna så vet jag inte om de överlever ner till magen, bröstmjölk i sig innehåller redan något helt unikt. Det är ett slags hälsogivande fibrer – oligosacharider – som ingen lyckats syntetisera och som inte heller finns i mjölk från andra djur, samt specifika laktobaciller som barnet gärna tar till sig och bär med sig för resten av livet. *2

Jag finner mig tveksam till denna produkt. Jag har själv ingen personlig erfarenhet av den, vill gärna förstå mer, varför tar man dem för att deras D-droppar inte fungerar? Kan man kanske istället utesluta d-dropparna helt? Men då tappar Semper försäljning av sina produkter.



*Fass.se för Vårdpersonal
*2) https://stigbengmark.com/graviditet-amning-livsstil/

Uppdaterad 20170120, 20170123, 20170211.
   
foto: ACO, Midsona, Holistic, naturprodukter.se, Semper, thealphaparent.com
Hem, Trädgård, Barn & Hälsa.


Följ bloggen på:

8 kommentarer:

  1. Tack för din sammanställning! Prövade att smaka på BVC's medskickade flaska av Apotekets vattenlösliga D-vitamin. Förstod varför lilla 3-veckors kräktes upp hela portionen ammad mjölk. Den smakar oerhört vidrigt och starkt. Varför har man sockerämnen i?!!! Galet! Kommer välja någon utav de alternativen du skriver om och tänker be BVC-sköterskan att själv göra smaktest imorgon. /Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du läser :-)
      Himla smart att själv smaka, det har jag inte tänkt på. Stackars liten, hoppas hen blir bättre på de andra dropparna. Du kan också tänka på att äta D-vitmain själv om du ammar barnet. Lycka till! /Miriam

      Radera
  2. Hej och tack för inspirerande blogg och bra sammanfattning på de olika D-dropparna. Jag funderar själv över hur jag skall dosera min lilla bebis då jag själv tar tillskott av D3, jag läste att du tog upp det i din kommentar ovan och blev nyfiken hur du tänker kring det? /Hanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanna! Vilken bra fråga. Ska förtydliga hur jag tänker kring detta. Skulle säga att det beror lite på vilken dos man tar och vad man ger sitt barn. Jag tänker att om BVC inte gör skillnad på sommar resp. vinterhalvår borde man kunna ta extra samtidigt som ens barn får det. Samtidigt som de inte avråder eller på något vis tar upp detta borde det då inte vara några problem för varken dig eller barnet. Är man osäker kan man ju alltid fråga BVC men det är ju inte säkert de ger något bra svar.

      Radera
  3. Hej,
    Jag undrar ifall du vet mer om Semperdroppar som inkluderar D-vitamin?
    Hälsningar Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag har ingen erfarenhet av dem, men kan kika lite och skriva ett inlägg. Tror det är många som använder den produkten.

      Radera
  4. Hej Jag underbar, känns som en djungel. Vad för droppar skulle du rekommendera? Vilka använder du? Vi började med de vi fick av BVC igår. Hon är en vecka ganska precis. Och hon har varit väldigt missnöjd och otörstbar i natt. Förtidigt att säga om det beror på dem, men tanken slog mig att hon kanske kan ha magknip.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, ursäkta sent svar. Grattis till det lilla livet, tråkigt att hon varit missnöjd. Jag skulle avvakta med dropparna och äta extra om du ammar. Sedan kan du prova igen lite försiktigt. Vi har Somas droppar för det var den som fanns på vår hälsokost, men det kanske inte funkar för er. Jag skulle nog prova Holistics först. Hoppas det blir bättre.

      Radera

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...