5 september 2016

Miljövänlig rengöring, städ och tvätt

Hur städar och tvättar man mer miljövänligt? Här kommer några tips.

Miljövänlig rengöring och städ

Det har väl knappast ungått någon att YES diskmedel numera inte får ha Svanen märkningen. Hårdare regler från EU är verkligen ett steg i rätt riktning. Hoppas vi får se mer sådant i framtiden. Cecilia Folkesson skriver om bra alternativ som bl.a. kan köpas här. Jag har ännu inte provat några alternativ till vanliga diskmedel som går att köpa på ica. Har du? Vilket tyckte du då var bäst?

Använd såpa vid rengöring av toastolen, det behövs ingen speciell wc rengöring som kanske också har lite tveksamma ingredienser och ofta parfym. Vill du kan du addera lite citron.

För rengöring av micro. Ställ in en skål med vatten och ev lite citron. Kör sedan på full effekt ca 1min och vattnet ångar av sig och smutsen går lätt att torka rent.

Rengöring av speglar och fönster. Jag är ju inget fan av polyester, men microfibertrasor för spegel och fönster är riktigt bra. Det blir inga ränder och man behöver inte använda kemikalier. Är fönstren mycket skitiga tvättar jag med vatten och såpa först innan jag avslutar med att torka med mikrofibertrasan.


Miljövänlig tvätt (perfekt för baby)

Jag har provat ett väldigt bra tvättmedel till babykläderna, parfymfritt och jag måste säga att det blir rent. Allt som kan tänkas komma på en body försvinner i 60 grader även på vita kläder i ett kort program.

Rengöring av tvättmaskin. Tvätta om möjligt t.ex. lakan i 90 grader med jämna mellanrum, ofta tål 100% bomull 90*C även om det tyvärr inte står. Du kan också köra en tom maskin, gärna med ättika eller citronsyra för att ta död på bakterier. Råd och rön tipsar mer här.

Lämna alltid tvättmedelsfack och luckan öppen, fukt är en grogrund för bakterier.

Gör rent tvättmedelsfacket med jämna mellan rum, speciellt om det börjar se geggigt ut.

Vilket är ditt bästa husmorstips?



foto: Living by Miriam 
Hem, Trädgård, Barn & Hälsa.


Följ bloggen på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...