22 oktober 2016

Glutenfria scones med banan

Blev så inspirerad av organicbymommy att göra scones, det var superlänge sedan jag åt det. Så jag testade att göra några idag och de blev väldigt bra. Perfekt en sån här regnig höstdag med en stor kopp te. Jag gjorde om receptet lite eftersom min man inte gillar smaken av bovete. Jag bakade min på en baksten, det går ju att ta bort bananen eller byta ut mot kanske blåbär.


Glutenfria scones med banan 

4-6 portioner

 2,5 dl havregryn (glutenfria)
3 dl mjölmix
1,5 dl mandelmjöl
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
1,5 tsk fiberhusk/psyllium
75 g smör eller kokosolja i fast form -
 3 dl vegetabilisk mjölk
1-2 bananer

Gör så här: Sätt ugnen på 225 °C varmluft.
Blanda alla torra ingredienser för sig i en bunke. Tillsätt sedan smör eller kokosolja och krama in det snabbt med fingrarna. Om du använder kokosolja var försiktig med dina varma händer så att oljan inte smälter för mycket, det kan vara bättre att köra ingredienserna i matberedare. Tillsätt mjölken och rör snabbt ihop degen med en slev. Låt degen stå och svälla i ca 10 minuter. Mosa bananerna och blanda i ordentligt. Forma runda bröd och placera på en plåt med bakplåtspapper, eller på en uppvärmd baksten. Jag gjorde 5 "bullar" av min deg.
Grädda i ca 20 min mitt i ugnen.


foto: Living by Miriam 
Hem, Trädgård, Barn & Hälsa.


Följ bloggen på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...