15 oktober 2016

Jodfri kost inför radioaktivjod behandling

På många sjukhus får man en lista på jodfri kost inför sin radioaktiva jod behandling. Tyvärr får man inte samma uppmaning på alla sjukhus, än. Tanken är att man svälter ut sköldkörtelcellerna på jod, så att de mer effektivt tar upp det radioaktiva jodet och på så vis förstörs cancer cellerna. Sköldkörteln är det enda organ i kroppen som tar upp jod, därför är den här behandlingen så speciell. Nu finns en remissrunda ute på nya riktlinjer för vårdprogram vid sköldkörtelcancer, där jodfri kost ingår max 50 μg/dygn, läs här. Radiojodbehandlingen bör ske 4-12 veckor efter operation, enligt detta vårdprogram.

livsmedelsverket kan man söka livsmedel och se hur mkt jod de innehåller, dock saknas tyvärr analys av jod på många livsmedel.

Detta är ok att äta vid jodfrikost.

Ojoderat salt
Olivolja
Pasta, ris, potatis och gröt
Nöt, fläskkött och kyckling
Gurka, tomat, majs, ärtor, paprika
Banan, päron, kiwi, apelsin
Bryggkaffe, vatten
Vitt vin, öl

Jodfri kost inför radioaktivjod behandling, undvik.

Jodberikat salt
Havssalt
Fisk, skaldjur, tång, alger
Mjölkprodukter *
Smör och margarin
Sojaprodukter
Äggula
Burkmat, konserverad mat
Färdiglagad mat är ofta saltad med jod, fråga restaurangen
Industriellt bakat bröd och bageriprodukter
Vitaminer och kosttillskott
Te, fruktjuice, kaffepulver, rött vin

*Högst 25ml/dag.

Menyinspiration

Sök på livsmedelsverket för att vara på säkra sidan.

Frukost/mellanmål

Smoothie på frukt och bär med kokosmjölk
Bovetegröt med bär och växtbaserad mjölk 
Chia och psylliumfröpudding
Fruktsallad

Lunch/Middag

Sallader med massa olika grönsaker, raw food
Thaigryta eller soppa med kokosmjölk och grönsaker
Lasagne
Tacos

Snacks

Popcorn poppade i kokosolja utan salt
Raw food bollar
Nötter


Mer inspiration finns här, här.


foto: Living by Miriam 
Hem, Trädgård, Barn & Hälsa.


Följ bloggen på:

2 kommentarer:

  1. Hej När jag skulle få radioaktivitet på radiumhemmet.Så hade de inget veganskt alternativ till mat.Utan de serverade mig så mkt fisk & ägg,ost som jag inte ätit någonsin.Jag är vegan.När jag tog upp detta med jodhalten.Såg de bara frågande ut.Jag tog sedan upp detta med min läkare efter radioaktiviteten som sade att det får de ju inte göra.Servera mat med så mkt jod INNAN radioaktiviteten på sjukhuset.Det är ju logiskt att inte servera det.Så nu vet jag inte om det lyckades.Innan hade jag tagit bort hela sköldkörteln pga cancer.Och då kommer nya problem.En läkare på radiumhemmet sade att jag kan få cancer av jod.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, det var väldigt konstiga direktiv. Vilket sjukhus var detta på? Man kan anmäla händelser till patientnämnden om man upplever att man behandlats fel. Att man får cancer av jod har jag aldrig hört, det bästa är att prata med den läkaren igen och be hen förklara. Med vänliga hälsningar Miriam

      Radera

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...