12 november 2016

Babypottning en miljöinsats

Jag minns inte var jag först hörde talas om Babypottning, men jag tycket det lät lite spännande. Men just då tog jag inte till mig det. Sedan stötte jag på det igen och har dessutom en gammal skolkamrat som också utövar detta. Det blir lite roligare om man har någon att fira sina framgångar med så jag började prova. Jag gick med i Facebook gruppen där man får stöd och idéer. Man kan välja vilken nivå man vill lägga sig på, helt blöjfri eller lite då och då. Man kan börja direkt på BB eller senare.

Hur funkar det? Det bygger på att man lyssnar och tittar efter tecken på nödig. För mig är det enklast att se när hon behöver bajsa. I början var det betydligt svårare att läsa henne när hon behövde kissa, då sa hon oftast till efter, när blöjan var blöt. En insikt som jag fick när jag började titta efter dessa tecken var just det. Att hon blir missnöjd och gnällig direkt efter hon kissat. Jag som förundrats över att hon varit så mycket missnöjd, att hon inte gillar att ligga i babygymmet eller sitta i stolen särskilt länge. Då har det ofta varit att hon vill ha en torr blöja. Nu på senare tid har hon även börjat säga till även innan hon behöver kissa, ibland får man springa till toan ganska tätt. Vi har den just nu ståendes på handfatet då hon gillar att titta i spegeln och man behöver inte sitta på golvet. Men när hon blir tyngre kommer det ju funka sämre så jag tänkte varva lite. Vår potta kommer från ikea och jag gillar att den har en insats som är lätt att ta ur och skölja under kranen. När man har lite mindre handfat så får inte en hel potta plats. Sen gillar jag att den är grön och inte rosa eller blå som så många är.



Varför gör jag detta då? Dels så tycker jag det är himla intressant att barn redan så små faktiskt säger vad de vill och att få tillfredsställa detta känns så rätt. Jag ser det också som en besparing i både sopor att göra en insats för miljön och pengar. Jag hade tänkt köpa tygblöjor innan hon föddes, men det har fortfarande inte blivit av. Det finns så många att välja på och jag vet inte vilka som känns rätt för oss. För er som funderar på det samma så kan man låna tygblöjor av Blöjupproret för att känna vilka som passar bäst för just er.


Enkel DIY budget variant på tygblöjor 

En enkel budget variant på tygblöjor gör du lätt av ikeas billigaste frottehandukar. Jag viker den bara 4 gånger på längden och knäpper den innanför bodyn. Detta kör vi på hemma på morgonen direkt efter att hon bajsat, då kissar hon bara efter det. Sedan har vi engångsblöjor som vi återanvänder när vi lyckas pricka in kiss eller bajs och den fortfarande är torr.

Sedan vi kom hem från vår resa i torsdags så har vi bytt en bajsblöja, detta eftersom vi var ute och inte hann in och endast några få kissblöjor. Främst på natten.


foto: Living by Miriam 
Hem, Trädgård, Barn & Hälsa.


Följ bloggen på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...