9 december 2016

Att bära barn i sjal och sele

Efter mitt inlägg om ergonomiska bärsjalar och bärseler, så tänkte jag skriva lite om att bära barn. Jag är så glad att jag fick låna min systers trikåbärsjal. Den har användas flitigt och varit så skön till dess att vår dotter började bli lite för stor och tung. Då gav inte en trikåsjalen riktigt det stöd som behövdes. Jag började då använda Erogbabyn för att inte få mer ont i ryggen. Jag tycker dock inte en sele är riktigt lika mysig som en sjal och definitivt inte lika mjuk. Tack och lov har jag goda vänner som taggar på Facebook så man kan köpa en ulltrikåsjal som annars är slutsåld i webbshop (tack Emelie). Jag önskar bara att jag började med sjalen tidigare, redan på BB. Minns så väl när vi skulle gå till bilen första gången och jag kände mig så svag. Då skulle jag haft sjalen. Här visas hur du knyter en trikåsjal.


 Här kan man läsa mer om sjalar generellt, vad som finns att välja på och hur man kan knyta. Den här nya sjalen i merinoull med stretch är bara helt fantastisk, så mjuk och skön. Måste säga att jag är förvånad över hur mycket mer den avlastar trots att den är kortare. Men den är tjockare vävd och har en helt annan "stuns" i tyget. Det märks när man går framförallt. Så skönt att ha ett alternativ till vagnen, när hon är övertrött och inte kommer till ro så vet man att hon i alla fall somnar i sjalen. Ta som häromdagen efter föräldragruppen då hon verkligen behövde sova men inte kom till ro i vagnen och min man skulle snart hämta oss. Då sjalade jag upp henne och hon somnade inom några minuter och fick på så vis den sömn hon behövde för att klara resan hem. Jag tycker det är så mysigt att bära i sjalen, det blir sån härlig närhet. Många kommenterar också detta när jag är ute - Där har hon det bra nära mamma - Vad mysigt att ha henne så nära osv. Precis så är det :-) Det kan också vara bra om man har barn som har problem men kolik eller magbesvär att bära i sjal (eller sele). Överlag så avlastar det ju från att bära i armarna när de vill ha närhet. Här är en video som beskriver det typiska sättet vi bär på som skapar snedbelastning i rygg och höfter. Jag känner definitivt igen mig i att skjuta fram höften när jag bär. Spänn och dra in magen! :-)

Var tvungen att lite snabbt sjala upp ulltrikån när den kom innan jag slängde den i tvätten.


foto: mobil Living by Miriam 
Hem, Trädgård, Barn & Hälsa.


Följ bloggen på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...