27 januari 2017

Kökskompost och självhushåll med Bokashi

Jag har länge varit sugen på Bokashi, det är en kökskompost som man har inomhus i köket och den kan ge både näringsvatten att vattna med och kompostmull när resterna grävs ner i jorden. Nu tänkte jag odla lite mer till sommaren, dels är jag taggad då jag mådde så illa förra året när det var säsong för frösådd, så jag måste ta igen det. Jag hörde också om alla skördar som slagit fel i Europa vilket gör det svårt att få tag på grönsaker. Så klart är ju självhushållning och ekologiska grönsaker också en stor drivkraft. Så nu slog jag helt enkelt slag i saken och beställde hem två hinkar och lite strö. Konceptet bygger på att man komposterar allt matavfall i en hink inomhus, skönt att slippa gå ut och tömma en hink på en kompost när det regnar och blåser. I hinken påbörjas nedbrytningen och de mikroorganismer som man tillför bryter ner mat och grönsaker delvis, den fulla nedbrytningen sker sedan ute i trädgården. När hinken är full låter man den stå och "jäsa" några veckor innan man kan antingen gräva ner det eller förvara i ett annat kärl om det är vinter.  När man gräver ner det halvnedbrytna avfallet i trädgården, gör man det förslagsvis där man sedan ska odla. Eller vid ett separat område där man sedan gräver upp komposten och fördelar i rabatter och krukor.

Sara Bäckmo - Hur snabbt blir Bokashi-kompost jord?




Jag känner mig så taggad att börja med detta att jag funderar på att be min man kolla om kollegorna på jobbet kan slänga sitt kompostavfall i en hink och ta med hem :-) Vi har så himla näringsfattig jord som antingen är i lera eller sand. Båda behöver extra struktur av kompostmull. Detta system är så enkelt och behöver inte skötas som en vanlig kompost. Inget vattnande, vända och lufta osv. Allt komposteras i sista steget där på platsen, där det ska göra nytta. Har ni kompost, vad har ni för erfarenheter av det?



foto: Living by Miriam 
Hem, Trädgård, Barn & Hälsa.


Följ bloggen på:

3 kommentarer:

  1. Jag har kört bokashi i två år, fungerar hur bra som helst. Gräver ner i pallkragar utomhus, har också tung lerjord, och nu på vintern har jag jordfabrik inomhus. Barnen tycker att det luktar lite när jag tömmer hinken, det är väl enda nackdelen... Vi delar diagnos, och jag började med bokashi som ett sätt att jordförbättra när jag ville odla mer för att äta mer närodlat och obesprutat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att det funkar bra. Jag hoppas jag får tillräckligt att gräva ner i landen till sommaren :-) Jag tycker inte det luktar illa, lite syrligt sådär. Men det kanske blir värre sen. Hoppas det ger god skörd.

      Radera
  2. You may also insert a onetime unique loan payment into the mortgage amortization table. mortgage payment calculator canada Simply complete the entry fields in the "Input" column of all three sections. canada mortgage calculator

    SvaraRadera

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...