13 augusti 2017

Odla i Bokashi/kompostjord

Jag började ju med Bokashi i våras och har använt det flitigt under sommaren för odling av både ätbart och blommor. Det är väldigt tillfredställande att återbruka matrester till ny mat. Jag började drömma om odling redan i februari och planerade köksträdgården för 2017. Jag tänkte utvärdera lite hur det har gått. Sniglarna har ju tyvärr ätit rätt mycket och det är typ omöjligt att så på friland.


Morötter och koriander har de ätit upp innan de hunnit växa sig stora.
Dill gick rätt okey och några plantor klarade sig och har blivit stora och fina, syns längst bak i bild nedan. Paprikan börjar nu få rätt storlek men de är fortfarande gröna. De liksom mycket annat fick en sen start ute i och med den kalla våren.
Squash provade jag att odla på 3 olika ställen, inne i växthuset, i en kruka i växthuset och en pallkrage ute med hästgödsel och bokashi. Den i pallkragen blev helt klart störst. Sniglarna har tyvärr dock tuggat lite här och var på både blad och squash. Men några har klarat sig.
Jordgubbarna sådda från frön kom väldigt sent ut i jorden, så de är först nu översållade av blommor. Planterade i pallkrage med bokashi och hästgödsel. Men eftersom det är rätt sent på säsongen så har jag lagt fönster över så att de hinner mogna innan det blir allt för kallt.
Bönor kom det bara upp en planta, vet inte om sniglarna tog de andra eller vad. Den har dock levererat massor med gott.
Rödbeta verkar också funka att så för sniglarna, i alla fall fick jag upp en rad i början på säsongen, jag har satt en omgång till nu för 2 veckor sedan.
Ringblommor och ruccola har de inte ätit på.
Lök funkar ok, de gnager lite grann, men äter inte allt.
Tagetes älskar de och är således bra att "locka bort från den du vill ha kvar planta".

Så många rosa blommor på jordgubbsplantorna. Fönstret över squashen flyttade jag till jordgubbarna istället.



foto: Living by Miriam 
Hem, Trädgård, Barn & Hälsa.


Följ bloggen på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...