16 maj 2018

Jag behöver mer förvaring, eller?


Innan jag började med KonMari var jakten på den perfekta förvaringen den ständiga frågan. Vad och hur saker skulle förvaras. Får vi in en möbel till här så kan vi förvara detta här och då blir det ordning i hemmet, eller? Känner du igen dig?
Här kan du läsa mer om starten på min KonMari -resa.

Min man tyckte hela tiden att vi behöver mindre prylar, men jag lyssnade inte, för det var liksom för otydligt och för känsligt. - Jag har inte mycket saker, jag är väl ordningsam av mig? Men efter att ha läst boken och börjat min KonMari resa så inser jag att jag/vi visst har mycket saker. När vi flyttade ihop satt vi aldrig ner och gick igenom våra saker och funderade över vad som skulle stanna och vad som skulle få gå vidare. Vi fick mycket dubbletter av allt möjligt. Sedan flyttade vi till hus, mer saker för att man har mer plats. Man ärver saker också, det kan vara svårt att tacka nej, men här får man stå på sig. Annars har man ett hem fullt med prylar, möbler och annat som man kanske inte hade valt om man skulle köpa det nytt. Bara för att det är gratis, eller det var person Xs favorit så måste inte du ha det i ditt hem.

Det sentimentala värdet i mycket är det som ofta är svårt att skiljas från, det sitter i allt, kläder, böcker, möbler osv. Att fråga sig om saken verkligen "Glittrar och skänker glädje"/"Sparks Joy" eller om det är något annat som gör att man är färst vid den underlättar. Vi får lära oss allt möjligt i skolan och arbetslivet, men hur man ser efter sitt hem och sina ägodelar ingår inte. Tänk om man i hemkunskapen fick lära sig hålla ordning hemma?

KonMari Målbild


Jag har nu gjort klart min målbild (ovan) och läst båda böckerna. Jag är klar med kategorier: Kläder, Böcker/Papper, Badrum, Äta/Duka, Matlagning/Baka.
Kvar är Kontor/Spel/Verktyg, Media/Elektronik/Hobby/Dekoration samt det som man alltid bör spara till sist, Sentimentalt. Ibland går det fort, ibland tar det lång tid. Men ett steg i taget och jag lägger ner den tid som jag kan. Jag hoppas på att vara klar till Midsommar. Svårast kommer verktyg nog att vara, då våran verkstad är kaos. Men det ska bli så skönt att få ordning. Man bör vänta till sist med att skaffa förvaring då det ofta frigörs lådor, skåp och annat under resans gång. Detta gör det också lite svårt, för att det blir ganska rörigt under tiden. Det kan kännas tungt och omotiverande att fortsätta när hemmet inte är i ordning. Men här tycker jag att målbilden är en stort hjälp.

Här är den, vår verkstad - hur ska man få ordning här?
Ett steg i taget, här är all tejp på samma ställe i alla fall.



foto: Living by Miriam 
Hem, Trädgård, Barn & Hälsa.


Följ bloggen på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...