24 oktober 2019

Vad fungerar mot foglossning?

Jag fick med barn 2 ganska tidig foglossning som främst var som en huggande smärta i blygdbenet. MVC rekommenderar besök hos en sjukgymnast vilket jag också bokade in. Jag blev ganska förvånad när hon sa att man skulle undvika att gå. Sedan fick jag ett sånt där gravid/foglossningsbälte och lite övningar. Det blev dock inte bättre.



Sedan jag började med Sprial stabilisering så har jag fått en annan förståelse för kroppen och med tanke på den senaste hypen på SVT "Din Hjärna" med Anders Hansen som också beskriver hur vi är ett vandrande djur blir jag fundersam. Om vi gick 18,000 steg om dagen under större delen av vår livstid, hur skulle det se ut om vi var gravida och inte kunde följa med "flocken". Det kanske är tvärt om, att vi får foglossning för att vi går för lite? Svårt att veta, alla blir hjälpta av olika saker.

Jag trotsar i alla fall promenad "förbudet" och har definitivt inte blivit sämre. Det i kombination med den Spirala stabilisering har gjort det bättre. Gravidbältet ska jag lämna tillbaka. När vi går och springer så aktiveras de spirala muskelkedjorna vilket jag tror hjälper till att avlasta bäckenet. Jag får mest on när jag sitter eller står. Så gå lugnt är absolut bäst. Men lite svårt med det när man har ett jobb framför en dator. Personligen kände jag att bältet ändrade och begränsade mitt rörelsemönster och kanske fungerar den som en korsett. Kroppens egna muskler och senor behöver inte jobba utan bältet gör det åt dig, sen när du tar bort bältet är du ännu svagare?

Lite tankar från min sida, önskar man kunde forska i sånt här, det hade varit spännande. Vad har hjälpt dig i din foglossning?


foto: Living by Miriam, 1177.se
Hem, Trädgård, Barn & Hälsa.


Följ bloggen på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...