16 april 2020

Veganska -äggfria -glutenfria pannkakor


Ni vet ju kanske att jag har letat och kämpat för att hitta det perfekta glutenfria och äggfria pannkaksreceptet. Nu har jag hittat det. Både frasiga och håller ihop bra.



VEGANSKA GLUTENFRIA PANNKAKOR


ca 15-18 st.
Original recept från fina @lesscarbs

Ingredienser:
* 7 dl mjölk av valfri sort (eller 1 dl kokosmjölk och 6 dl vatten).
* 1 dl kikärtsspad.
* 1 dl iKaffe.
* 6 msk potatismjöl.
* 1/2 tsk fiberhusk.
* Knappt 1/2 tsk salt eller salt efter smak.
* 1/2 tsk vaniljpulver.
* 225 gram glutenfritt mjöl (motsvarar ca 3,75 dl). Jag använder ungefär hälften havremjöl och hälften Teffmjöl Och vägde för exakt mått.

GÖR SÅ HÄR:
1. Häll samtliga torra ingredienser i en blender, blanda. Tillsätt sedan det blöta, mixa ordentligt. Låt stå cirka fem minuter.
2. Stek i rikligt med fett, kokosolja, smör eller ghee. Jag la i mer kokosolja vid varje ny smet och även när jag vände pannkakan.
3. Låt smeten torka helt på ytan innan du försiktigt vänder på pannkakan, vänd inte för snabbt.
4. Vänd och stek någon minut på andra sidan.

Om du vill spara några i kylen så klibbar de lätt ihop sig. Så ha något emellan eller ät alla direkt.


foto: Living by Miriam 
Hem, Trädgård, Barn & Hälsa.


Följ bloggen på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...