18 juli 2013

Grilltillbehör

Så här under grill- högsäsongen tänkte jag tipsa om två läckra tillbehör med olika svårighetsgrad. Sockerfritt, glutenfritt och lchf/gi vänligt. Aubergineröran blev jag inspirerad av Ernst att göra.
Bon appetite!

Het halloumi

Krydda halloumi med tabasco och lite chipotle krydda.
Stek halloumin med smör, på ganska hög värme, passa dem noga så de inte bränns vid. 
Lägg upp på ett snyggt fat.
Klart!


Aubergine röra

3st små auberginer
1 knippe persilja
2 vitlöksklyftor
1 citron (rivetskal och saft)
5 champinjoner
5 soltorkade tomater
0,5 dl kallpressad raps eller olivolja
0,5 dl kallt vatten
1 salladslök
tabasco (efter tycke och smak)
salt/peppar

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. 
Picka hål på auberginen med en gaffel. (Det ska vara mycket hål. Är de stora auberginer, dela dem på häften också). 
Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Sätt in auberginerna mitt i ungen i ca 20 min, de ska bli mjuka. 
När de är klara, dela auberginerna på hälften, gröp ur köttet och lägg det i en matberedare (Alternativ blanda med stavmixer). 
Dela och hacka ner de övriga ingredienserna i matberedaren och mixa samman allt till en smet. Addera mer olja eller vatten om den blir för tjock.

Klart!



photo by Miriam

2 kommentarer:

  1. Vad läckert det ser ut! Du tar fantastiska foton!

    Och just halloumi har jag fått dille på de sista dagarna, kul med nya kombo-tips! Vi (eller ja, min man då) grillade igår några halloumibitar på grillen rätt på, åh sådan krämig mitt i osten och det gnissligt salta utanpå, yummi! Ska genast tipsa maken om ditt recept;-)

    Kram
    Camilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Camilla :) åh jag älskar ost i alla former... utom en sån där riktigt gammal mögelost. Hoppas din man också gillar recepten ;) kram

      Radera

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...