13 november 2013

Hösten perfekt för trädgårdsplanering


Det är nu grått och brunt i trädgården, löven har fallit och vi som inte har något direkt vintergrönt får en väldigt naken trädgård. Vi har tre stora rhododendronbuskar, men de försvinner lixom också i nakenheten. Nu när man kanske hellre sitter inne med en kopp te är det perfekt att planera för trädgården nästa år. Det är dags att tänka trädgårdsdesign, ta fram en tomtkarta, papper och penna. 

Sök inspiration på nätet, i tidningar och böcker. För att peppas lite extra och planera en köksträdgård, rekommenderar jag att kika på Monty Don när han är i Frankrike, här. Så härligt.
Som inspiration rekommenderar jag också pinterest, ni finner min trädgårdsinspiration här.

Se över hur de olika delar funkar. Vad behöver ändras och vad har varit bra?
Taken (t.ex. träd, pergola)
Golven (t.ex. gräsmatta, gångar, altan)
Väggarna (t.ex. häckar, plank, staket)
De olika rummen (t.ex. växthus, köksland, uteplatser)
Växterna, några som inte klarat sig och behöver bytas ut?

Är det för svårt?
Kontakta mig eller en annan trädgårds-rådgivare/ designer/ inspiratör/ arkitekt.
gardenbymiriam(a)hotmail.com

text från min trädgårdsblogg http://gardenbymiriam.blogspot.se


photo by Miriam
Mitt liv, inredning, trädgård, hälsa & anticancer


2 kommentarer:

  1. Vilken härlig bild!!! Självklart ska jag tipsa om fjällstugor. Är du på jakt efter en eller inspiration kanske? Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) jag är ute efter inspiration till främst vardagsrum och kök. För fjällstugan som mina föräldrar har i norra Dalarna. Fjäll med en lite modern touch. Kram

      Radera

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...