8 november 2013

Mjuk pepparkaka med lingon

Fredag igen och idag kommer lilla mamsen på besök. Jippi! Igår eftermiddag hade jag finbesök, det var så härligt att få prata och skratta åt lite gamla minnen. Ni vet sådana där fåniga internskämt? Så jag känner mig laddad inför helgen. Underbart!

Idag blir det Livets goda med lite jultema. Det börjar ju faktiskt lida mot advent och jag blev så himla sugen på en mjuk pepparkaka häromdagen. Med lingon, på mitt sockerfria lchf vis såklart. Jag provade att göra den med utgångspunkten av min morotskaka. Sötningen kan naturligtvis ändras eller uteslutas helt, efter vad du gillar.

Mjuk pepparkaka med lingon

glutenfri, sockerfri, lchf
if you use google translate check the metric kitchen converter
 1/2  cup= 1,1 dl

Smet
3 ägg
100 g smält smör
2 msk kokossocker
1 dl turkisk yoghurt

2 dl mandelmjöl
2 msk kokosmjöl
1 tsk bakpulver
1 msk fiberhusk
2 msk linfrön
1 tsk chiafrön
1 msk kanelpulver
1 tsk kardemummapulver
1 tsk nejlikapulver
0.5 cm riven färsk ingefära
1 dl grovhackad mandel
2 dl lingon
mandelmjöl till formen

Frosting
1 paket philiadelphiaost (200g)
1 citron, rivet skal och juice
1 msk honung
50g smör (rumsvarmt)
ev lite mosade lingon

1. Sätt ugnen på 200*C.
2. Smält smöret.
3. Vispa sedan ihop ägg och sötning fluffigt, tillsätt smör o yoghurt.
4. Blanda de torra ingredienserna för sig, rör sedan ner det i äggblandningen med ingefära och bären.
5. Häll upp smeten i en springform (jag hade en lite mindre form på 20 cm) som är smord och strödd med mandelmjöl.
6. Ställ in i mitten av ugnen och grädda i cirka 20-25 minuter. Ta sedan ut kakan, lägg en duk över och låt svalna. Det blir godas om det för stå svalt ett tag.
7. När kakan väl har svalnat vispar du ihop färskost, smör (rumsvarmt), citronskal, citronsaft och sötning med en elvisp så att det blir en slät smet.
8. Bred sedan frostingen över kakan och garnera.

Tips, ska du ha loss hela kakan från formen är ett bakplåtspapper bäst i botten.

Hoppas det smakar!


Recepie and photo by Miriam

 Follow on Bloglovin

4 kommentarer:

  1. Åh, vad god den ser ut!!! =)
    Så fint vinterpyntat du har hemma, och kul att du länkat till mig och skrivit om mig ;) :)
    Ha en fin helg!
    Kram /Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maria, hoppas du också får en fin helg :) kram

      Radera

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...