9 november 2013

Giftiga nagellack

Jag har precis börjat utforska den enorma skönhetsindustrin och just nu nagellack. Som jag förstår det så finns det en typ av kategori ”3, 4 och 5 free”. Det innebär att nagellacket är fritt från 3, 4 eller 5 av de ”värsta” ingredienserna. Läs mer om detta hos bl.a naturligsnygg. 5-Free innebär att de är fria från formaldehyd, dibutyl phthalate (DBP), toluene, kamfer och formaldehydharts.  Kamfer är det ämne i den här listan som jag funderar på om det verkligen är "farligt". Det kommer från Kamfer trädet men kan ju vara giftigt för det som t.ex. fingerborgsblomman. Men jag har inte hittat någon bra text om detta. De övriga är cancer, allergiframkallande och kan skada foster, läs mer om formaldehyd hos Vetenskap och Hälsa här. Där nämner man bl.a att kläder kan innehålla detta för konservering när de transporteras långa sträckor. Så tvätta dem innan användning, även de där dyra design jeansen. 

De nagellack som jag har sett när jag kollat runt lite på nätet, som verkar bra är IsadoraUneKure bazaar,ChanelHar du fler tips? Jag köpte nyligen ett klart nagellack från UNE, ett top och base coat. Tänkte att det kanske kan skydda lite mot de vanliga lacken jag har tills de är slut. Annars har jag länge använt Isadora och tycker de är prisvärda.




Follow on Bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...