15 december 2013

Glöggsnaps

Jag gillar att pyssla och fixa själv, inte köpa färdigt. Det gäller det mesta. Så även mat och dryck. Varje år blir det snaps, oftast en till jul och en till midsommar. I år blir det en glöggsnaps till jul. Det ska bli spännande att smaka och höra vad de som bjuds tycker. Jag är inte så mycket för sprit, det är roligare att göra än att dricka ;-) Man mår ju dessutom så dåligt dagen efter ;-)
Så här gjorde jag i alla fall min glöggsnaps. Jag använde en påse färdiga glöggkryddor som jag delade upp till 2 flaskor och tillförde lite extra krydda så det blev lika av alla kryddor i varje flaska.  Detta är också en perfekt gåva.

Önskar er en fin tredje advent!

1 flaska glöggsnaps

2 skivor torkad ingefära
3 torkade nejlikor
1 liten bit torkad pomeransskal
2 kardemummakärnor (delade)
1 kanelstång

Lägg allt i en ren glasflaska och tappa upp ren sprit/brännvin/vodka och låt det gärna stå i två veckor. Smaka av och blir det för koncentrerat går det bra att blanda ut i en drink eller med okryddad sprit. Det går bra att efter man uppnått önskad smak sila bort kryddorna. Kanelstången kan fastna då den sväller, då kan man dela den innan man lägger ner den med det blir inte lika snyggt.


Glasflaskor och vaxat papper från Granit.

photo by Miriam
Mitt liv, inredning, trädgård, hälsa & anticancer


2 kommentarer:

  1. Åh, vad fint det ser ut. Och så snygga bilder!

    SvaraRadera

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...