7 januari 2014

Förnya garderoben hållbart & ekologiskt


När det blir nytt år blir jag sugen på att förnya garderoben. Hopps ni gillar lite klädsnack också.
Jag måste erkänna att det just nu råder kaos bland mina kläder. Nackdelen med en lågkolhydratkost är att kläderna blir för stora och jag har nu inte koll på vad som passar och inte. Jag måste gå igenom varenda plagg och prova. Suck!
Allt som är helt skänker jag till släkt eller välgörenhet. Men så har man de där plaggen som var ganska dyra, ska man skänka dem? Jag lever i tron att jag ska sälja dem... men nej det blir ju aldrig av.

Tänkte berätta lite hur jag numera tänker när jag handlar kläder. Självklart är ju second hand också ett bra val, men det kräver ett enormt tålamod/tid (som jag inte har) att hitta rätt plagg och storlek. Jag använder mig nu av en personal shopper som gör livet och shoppingen mycket enklare, det minska också risken för felköp. Lite längre fram i vår ska jag boka en tid till.

1) jag väljer bort polyester och andra plastmaterial som t.ex. akryl
2) väljer främst naturmaterial som bomull, lin och ull (ibland även viskos)
3) ekologiskt om det finns




På rean fyndade jag på åhléns, två toppar i silke och två bomull. Dessa ska jag förhoppningsvis kunna ha och använda länge. En av dem var en fin blus från Filippa k, som ni ser ovan i cerise. Inför skidresan köpte jag även en underbar underställströja i ull och silke från Houdini. Så mjukt och skönt!

Nu måste jag bara ta mig i kragen och få bort det jag inte kan använda. Intresserad av kläder i stl 40-42 maila mig om du bor kring Göteborg.


photo by Filippa k, Houdini
Mitt liv, inredning, trädgård, hälsa & anticancer


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...