24 januari 2014

Frönyheter 2014

Så helt plötsligt är man där, tidpunkten för att börja plocka fram odlingsgrejer och frön. Impecta presenterar sina nyheter för i år här. Genast blir jag sugen på att handla nya sorter, men jag har i år (igen) lovat att inte köpa något nytt. Men om jag skulle göra det skulle jag nog satsa på grönsaker och tåliga blommor. Som Zinnorna de är ettåriga och står sig långt in på hösten, t.o.m tål de lite frost. Rosenskära är också en blomma som blommar länge, bara man nyper av vissnade blommor så kommer det nya hela tiden. Här en nyhet i svagt ljusgul. Lejongap brukar också stå sig bra, men kan bli lite trist i blomman, dock är ju den här färgen med starkrosa och orange bara så läcker.  En luktärt är ju nästan obligatorisk, doftar underbart och blommar villigt. Här en ny fräck färg och Kulturarv. Har ni några ettåriga blommor att rekommendera?





1. MARYLANDZINNIA 'ZAHARA SUNBURST'
2. LEJONGAP F1 'ROCKET ROSE SHADES'
3. ROSENSKÄRA 'SUNSET YELLOW'
4. LUKTÄRT 'OLD SPICE MISS WILLMOTT'


photo  http://www.impecta.se
Mitt liv, inredning, trädgård, hälsa & anticancer


2 kommentarer:

  1. Visst är det härligt att odlingssäsongen snart är här. Det nästan kliar i fingrarna :)
    Jag har tyvärr inga tips på blommor, för jag har aldrig odlat det, men i år ska jag nog sätta lite ringblommor.

    Jag önskar dig en trevlig helg! :)
    Kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst börjar man längta efter våren på riktigt. Tack det samma :) Kram

      Radera

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...