11 februari 2014

Månadens fyra på D

Äntligen har Rackarungarbloggar och Lilla u ett nytt tema på en ny bokstav
Februari: MÅNADENS FYRA på bokstaven D.
månadens Dröm | månadens Dagens | månadens Dansk Design | månadens Dryck

månadens Dröm
Den friske har många önskningar - den sjuke bara en! 
Så klart är det att bli frisk, som jag längtar. Nedan en bild från i vår resa till Grövelsjön som min duktiga sambo tagit.



månadens Dagens
Dagens får mig att tänka på dagens lunch, ha ha! Nu inför min kommande behandling med radioaktivtjod så måste jag undvika jod i min kost. Jag är dock mycket skeptisk till listan över livsmedel att undvika. Innehåller verkligen te jod?
Så vad äter man när man inte får äta fisk/skaldjur, mjölkprodukter, äggula, bröd, sojaprodukter, burkmat (inga problem), restaurangmat, te, rödvin...
Sist bakade jag en chokladkaka utan ägg, mjölk och vetemjöl/socker så klart. Det blir annars mycket kokosmjölk, grönsaker och bär. Jag har fått dille på en tallrik med frysta bär, ja jag tinar dem först innan jag äter dem ;) Perfekt om man mår lite illa och inte vill äta mat. Toppa med linfrön och chiafrön för att få lite omega 3.




månadens Dansk Design
Oj vad svår denna var, det finns så mycket fin dansk design. Många produkter som finns i våra hem, men jag väljer en hel kedja Bolia. Som jag tycker verkligen har ryckt upp sig på senaste. Deras hemsida är jag inte så förtjust i men butiken är riktigt trevlig och man får alltid hjälp. Vilket man inte får på det andra stora varuhuset...


månadens Dryck
Ja mitt nya gröna ekologiska te i fin träburk får jag ju inte dricka (ja lite bitter, jag är beroende av te och dricker flera koppar om dagen, grönt, rött och svart). Men jag föll verkligen för den snygga träburken. Teet finns i många smaker. Enligt boken Anticancer, ska man ju dricka 3 koppar grönt te om dagen för att hålla sig friskt. Jag är nöjd om jag dricker 1-2 koppar grönt te. Om du tycker att grönt te lätt blir beskt så kolla vilken temperatur vattnet ska ha, ofta ska grönt te vara lite svalare när man häller det över bladen. Runt 80-90*C, häller du då skållhett vatten över blir det lätt en besk smak och de ska heller inte dra för länge.




foto: 1, 2, 4 Living by Miriam 
3. Bolia
Mitt liv, inredning, trädgård, skönhet, mat, hälsa & anticancer


2 kommentarer:

  1. Vilken fin blogg du har! Eller fina förresten, eftersom du har flera...
    Fina inspirerande inlägg....hittade precis hit men kommer definitivt tillbaks!
    Hälsningar Helen

    SvaraRadera

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...