27 februari 2014

Vårstädning

När jag låg inlagd blev det en hel del tv och program där de städar andras super skitiga hus. Så då blir man ju lite inspirerad att städa, det är lite roligt att vårstäda ändå. Det ger en viss känsla tycker jag. Hänga ut alla mattor och verkligen gå igenom hela huset. Fräscht. Vill ni ha tips på städning, som känns som en halv vetenskap så kika här.


De tips jag provat hitintills:

* Tvätta tvättmaskinen tom på högsta värmen med citronsyra i tvättmedelsfacket.
* Tvätta diskmaskinen tom på högsta värmen med vanligt maskindiskmedel.
* Rengöra mikron enklare och snabbare genom att värma/koka upp citronvatten i en skål i mikron. Ångan mjukar upp smuts som sen blir enkel att torka bort med en fuktig trasa.

* Ett tips som jag lärt mig från min mor är att koka disktrasan med lite tvättmedel, likaså diskborsten åker ner en kort sväng i vattnet. Det blir rent och tar död på bakterier, vilket ju är viktigast. Speciellt i köket där man hanterar mat.

Ica kuriren har också samlat bra städtips här.

Tvätta fönstren hör ju verkligen våren till, höstens och vinterns stormar har satt sina spår. Många är tipsen för att få de perfekta fönstren utan ränder. Tidningspapper är en gammal skröna och fungerade förr då man hade bly vid tillverkning av tidningen, berättade Marlene på TV4. Men enligt städexperterna på Rent hus är det kort och gott bara att blanda ett par droppar diskmedel i en halv hink ljummet vatten. Dra fönsterskrapan uppifrån och ner eller i ett S-mönster och torka av bladet mellan varven. Jag gillar annars att avsluta med en microfibertrasa, de lämnar inga ränder. Men de är ju tyvärr ofta gjorda av polyester. Bra musik är också ett hett tips som höjer trivseln under städningen.
Vad har du för bra städtips?

Rensa ut kläder och annat som man inte längre använder är så befriande. Vi lämnade in några kassar för några helger sedan till välgörenhet. Så skönt.

foto: Living by Miriam
Mitt liv, inredning, trädgård, skönhet, mat, hälsa & anticancer


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...