28 februari 2014

Semla på lchf vis

Februari är månaden för semlor. Jag har alltid gillat semlor, men har sedan jag började med lågkolhyderatkost avstått. Fram till nu då jag fick boken Baka med LCHF och däri finns bl.a recept på semlor. Glutenfria semlor och med mindre socker. Så jag har provat två gånger. Semlorna blir väldigt mättande, så när jag bakade andra gången halverade jag receptet och fick 4 mindre semlor. Det största problemet med dessa semlor är att de lätt säckar ihop. Nedan ser ni att jag gjorde 4st, varav två var lite mindre. När jag öppnade ugnen för att ta ut de mindre så säckade de större ihop. Synd. Första gången la jag semlorna på varandra efter bakning och de undre plattades till. Så hantera dem varsamt. Jag har justerat receptet lite och valt bort sötningsmedel (eftersom jag inte gillar den smaken och är mkt skeptiskt till artificiella produkter) och ersatt med kokossocker. Jag har även gjort en enklare variant av mandelmassa. Originalrecept finner ni här. Har ni något bra recept på semla?


LCHF semlor
Antal portioner: 4 stora mättande semlor, alternativt 8 mindre
Ingredienser
50 g osaltat smör 

4 st ägg 

3 msk kokossocker 
1 dl vispgrädde 
0.5 dl kokosnötsmjöl 
4 msk Fiberhusk 
2 tsk bakpulver 
1 tsk stött kardemumma 

Mandelmassa
1.5 dl mandelmjöl 
1–2 msk vispgrädde 

Garnering
vispad grädde 



Gör så här

Smält smöret.
 Vispa ägg och sötning pösigt.

Tillsätt grädden och smöret i äggsmeten.
Blanda kokosnötsmjöl, fiberhusk, bakpulver och kardemumma. 
Rör ner det i äggsmeten. Låt svälla något.
Fukta händerna med kallt vatten och rulla 4 fina runda bullar, eller 8 mindre. 
Grädda i 175 grader cirka 25 minuter. (10-15min för mindre bullar).
Låt svalna helt.

Mandelmassa

Blanda mandelmjöl och cirka 2 msk grädde till önskad konsistens.


Skär av toppen på alla bullar och gröp ur lite inkråm.
Blanda inkråmet med mandelmassan, ta eventuellt i ytterligare lite grädde.
Fördela mandelmassan i groparna och spritsa eller lägg på en redig klick vispad grädde och lägg på brödlocket.


original recept: Mariann Andersson
foto: Living by Miriam
Mitt liv, inredning, trädgård, skönhet, mat, hälsa & anticancer


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...