2 mars 2014

Frösådd, basilika

Första frösådden jag gör i ordning blir nästan alltid basilika. Dels för att det är en tacksam krydda som snabbt växer upp och dels för att det går åt massor med basilika under sommarens grillmiddagar. Man behöver inte köpa dyra krukor eller speciallådor för att lyckas med frösådden. Här har jag tagit gamla plastlådor till tomater, perfekt med lock och allt. Gro it Yorself ;-)


Förbered små glasspinnar, tejpbitar eller annat med frösåddens namn och datum. Det underlättar om några veckor när man börjar fundera på vad man har sått.

- Kanelbasilika
- Storbladig basilika 'Genovese'


Jag lägger pelargonjord i botten ca 1cm. Dels för att den jorden innehåller små lekakulor för bra dränering och den har lite mer näring än såjorden. Sen var det den jorden vi hade hemma. Det gör också att man inte måste plantera om de små liven så fort.
Sedan lägger jag 2-3cm såjord och vattnar igenom jorden så den är fuktig.
Därefter sprider jag ut de små, små fröna och toppar med lite perlit (har du inte det, ta bara vanlig jord eller sand). Perlit hjälper till att hålla fukten och ger lite extra ljus åt de små plantorna när de kikar upp.
Sen sprayar jag fröna med en blomspruta, det minskar risken att fröna flyter omkring jämfört med en vanlig vattenstråle. Jag använder vattenflaska med pip eller sprayflaska för vattning, undertiden plantorna växer till sig. Risken att de små plantorna går sönder av vattnet är ganska stor om du vattnar med en vanliga vattenkannan.

Ställ sedan krukorna/lådorna varmt och ljust. Basilika älskar sol och värme. När de växt upp och fått sitt andra par blad, efter det så kallade hjärtbladen, då är det dags att plantera om till en större djupare kruka i vanlig jord. Glöm inte vattna, basilika dricker mycket.

Bild på hjärtblad och karaktärsblad ser ni här.






foto: Living by Miriam
Mitt liv, inredning, trädgård, skönhet, mat, hälsa & anticancer



4 kommentarer:

  1. Ja, basilika ja! Det har jag inte satt ännu men det ska jag snart göra. Paprika och chili satte jag för ett 6 veckor sedan och de har kommit upp fint nu. Häromdagen satte jag tomater. Jag älskar att odlingsperioden har börjat nu så att man få pyssla om de små plantorna, det är så rogivande. Jag har också sparat några sådana där plastlådor för att odla i, det är så smart :)

    Jag önskar dig en härlig dag!
    Kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det underbart när det börjar spira :-) Kram

      Radera
  2. Så fint! Tack för inspiration! Det är så himlens fint med de små gröna bladen som sakta letar sig upp i ljuset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att inpirera till lite odling, nöjet är på min sida ;-)

      Radera

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...