21 maj 2014

Naturlig hudvård, barn och vuxna

En kollega som läser min blogg bad mig om tips på naturlig hudvård för barn. Hennes son är väldigt torr om kinderna. Här, skriver Cecilia Folkesson om skillnaden på barnoljor. Tänkvärt! Det kan förklara den här lypsyl beroendet som lätt skapas (?!). Det bästa är att pröva sig fram vad som passa dig eller ditt barn.

Mitt billigaste tips är ekologisk kokosolja, t.ex. Kung markattas, vanlig (eko) olivolja eller liknande som går att köpa på matvarubutik. Oljan kan ni ha i badet och/eller smörja huden direkt efter bad/dusch för bästa upptag. Kokosoljan är även bra som inpackning i håret, samt att ta bort smink med. Speciellt lite fetare produkter som krämer. Ni vet, fett löser fett :-)
Vissa oljor från växtriket kan ge allergiska reaktioner (t.ex hassel-, sesam-, mandelolja) så var lite försiktig. Det finns även vissa som är allergiska mot kokos, men det är inte lika vanligt som mot nötter och frön då de tillhör ett annat släktskap. Kallpressade oljor har större risk för att innehålla proteiner (allergener) som den allergiske inte tål (källa). Men även raffinerade oljor kan innehålla detta.

Annars är jag väldigt förtjust i estelle & thild. De har produkter för vuxna och barn. Oljor, ansiktskrämer, tvål, rengöring och serum. Jag tror man ska undvika allt för mycket omega 6 även på huden, det som finns i t.ex. solrosolja. Därför tror jag nedan lotion är bra där man blandat in avokado-/ mandelolja och shea smör.
På bloggen naturligtsnygg kan ni hitta många, många mer tips.

Vad brukar ni själva använda?



foto: Kung markattaestelle & thild
Mitt liv, inredning, trädgård, skönhet, mat, hälsa & anticancer


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...