4 oktober 2014

Hållbart Mode från HM

Det händer mer och mer på modefronten när det gäller miljön, tyvärr tycker jag inte man tänker lika mycket på hälsan. Där behövs mer kunskap och ett annat tänk. Idag hamnar kemikalier och kläder som nyhet på P3 efter denna rapport från kemikalieinspektionen, bl.a där man finner allergiframkallande färgämnen i kläder. Helt rätt i tiden lanserar HM sin "Go green wear Blue" - Mindre vatten, mindre energi, mindre bearbetning – Conscious Denim är en mer hållbar kollektion med stilrent designade denimplagg för dam, herr och barn. Med Conscious Denim tar H&M ytterligare ett steg till att förbättra produktionen av denim genom att kombinera mer hållbara material med en mer hållbar produktion. Conscious Denim-produkterna är tillverkade i material som ekologisk bomull, ekologiskt linne och återanvänd ull, med vatten- och energieffektiva tvättprocesser som minimerar plaggens miljöpåverkan -
Läs mer här.

Toppen tycker jag, verkligen ett steg i rätt riktning. Tyvärr ser man ju återvunnen polyester (tänk gamla PET flaskor) som  något miljövänligt, jag förstår tanken med det. Men jag tycker inte plast ska klassas som miljövänligt med tanke på att det aldrig bryts ner i naturen och många trista ämnen behövs under framtagningen av plasten. Det borde finns flera typer av klasser för "miljö och hälsovådliga" kläder. Mer om kemikalier i vardagen kan du som konsument läsa här.
Men dessa två produkter från HM gillade jag, i bomull.




foto: HM.se
Mitt liv, inredning, trädgård, skönhet, mat, hälsa & anticancer


2 kommentarer:

  1. Hej! Roligt att hitta in till dig, här finns mycket inspiration att hämta. Vi ses igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du blir inspirerad. Välkommen! :-)

      Radera

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...