17 oktober 2014

IBS - irritable bowel syndrome

IBS är enligt min mening en "slaskhink" för alla besvär som inte heter något annat checkt vetenskapligt - det hamnar i IBS hinken. Mer om ibs kan du läsa här. De säger att det inte finns ett botemedel, ingen medicin, inte ett enda piller som botar oss. Det är så typiskt sjukvården, ett problem finns av en orsak, ta bort orsaken och problemet försvinner. Men sjukvården vill ta bort problemet, gärna med en tablett.

Visst det är kanske inte alla gånger lätt att hitta orsaken. Men jag tycker det är värt att pröva sig fram om man vill bli av med sina besvär utan att behöva äta mediciner för resten av livet, med alla de biverkningar som ofta medföljer. Jag har sedan tonåren haft problem med magen, ingen laktos eller gluten intolerans har visats på blodprov, så då fick jag tillslut IBS som en förklaring. Jag fick en liten lapp från läkaren med några matämnen jag kunde undvika, apelsin, lök och några till som jag glömt. That's it!
Efter väldigt många år av egna experiment så har jag hittat en kost som passar min mage, så ge inte upp. Nu tänkte jag göra något som känns lite jobbigt, jag visar er hur min mage ser ut när jag inte äter som jag bör. En klassisk ballongmage som det skrivs om på löpsedlarna. Ingen vacker syn och ja det gör ont.


Vad vill jag med detta då? Jo jag vill att du ska pröva dig fram, att utesluta ett födoämne i taget och ge det tid. När du prövat allt (eller så testar du bara på en gång), då tar du bort gluten Helt. Även om du inte visar på någon form av intolerans på blodprov, som dock inte visar hela sanningen. Upplever du dessutom några av symptomen nedan kan det också vara värt att pröva. Visst kan det råda en viss gluten hysteri och många tycker att det är överdrivet, men har man problem som är handikappande av olika anledningar, skit i andra och kör det som funkar för dig. Det kan inte skada att utesluta gluten, var konsekvens och noggrann, säg att du inte tål gluten. Att inte tåla något tar folk på allvar, men man ljuger inte om en allergi eller uttalad intolerans. Pröva minst ett halvår, gärna mer. För i övrigt friska personen kan tarmarna läka på några dagar eller veckor, andra flera månader upp till år.

 Det man vet är att vid glutenintolerans skadas tunntarmens väggar. Tunntarmens uppgift är att fånga upp näringen i maten, om den är skadad får du således näringsbrist. Vilket i sin tur kan leda till t.ex trötthet, nedstämdhet, vitaminbrist med mera. Vad som orsakar skadorna verkar dock vara oklart, enligt vissa vet man inte och enligt andra så är det kroppen själv, källa . (Vilket brukar vara ett tecken för en autoimmuna sjukdom). Någon som kan ge mig en bra förklaring till hur det funkar? Här finns en spännande redogörelse, på engelska som är lite för lång för att jag ska orka läsa. En annan intressant grupp glykoproteiner är just vårt immunförsvar.
Till viss del tror man att det är långt fler som har dessa skador på tarmarna, utan att det syns på blodprov eller liknande. Därför ser jag inte någon anledning att pröva en glutenfri kost.

Olika symptom på glutenintolerans:


kräkningar*
bristande tillväxt (framförallt barn)
utspänd buk*
buksmärtor*
anorexiliknande tillstånd
ledbesvär*
trötthet *
diarré, förstoppning* 
gaser och buller i magen *
viktnedgång
blodbrist med järnbrist och brist på vitaminerna B12 och folsyra*
blåsor i munnen
värk i skelettet
svårigheter att få barn
nedstämdheten*
*Delar av mina besvär innan kostomläggning.
 Läs hela texten om celiaki och symptom m.m.: barn här vuxna här. Samt på 1177, här.








mobil foto: Living by Miriam 
illustration 1177.se
Mitt liv, inredning, trädgård, skönhet, mat, hälsa & anticancer


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...