14 oktober 2014

Härliga linne

Lin (Linum usitatissimum) är ett naturmaterial som inte kräver lika stor mängd vatten, gödning och besprutning som en bomullsplanta. Därför är det ett bättre alternativ till Bomull. Dessutom är linnetextil mycket snyggare, i alla fall enligt min mening ;-) det har en vacker lyster som bomull saknar. Vi har linnelakan från HM i vår säng, de är helt fantastiskt härliga. Något tjockare och tyngre än vanliga bomullslakan, de nopprar inte heller. Vill du läsa om miljömärkning av linne, kika in hos Naturskyddsföreningen här.
Jag upptäckte att ikea har börjat sälja linnelakan, verkligen trevligt då dessa kan vara ordentligt dyra. Jag har inte känt på dem så jag vet inte vilken kvalité, tjocklek de har. Någon av er som prövat? Ikea har också väldigt bra pris på linnetextil på metervara, så du kan sy dina egna linnegardiner (eller vad du vill) i vitt och grått, här. Nu när vi fräschar upp vårt vardagsrum, som ni kanske sett på instagram, vill jag byta ut våra gardiner som till min förvåning var i 80% polyester till några i 100% linne. Det kommer nog göra en stor skillnad. Jag har tidigare tvekat just på grund av prislappen men för 69kr/m är det inte ett lika stort bekymmer.


 

foto: linnelakan, ikea.
Mitt liv, inredning, trädgård, skönhet, mat, hälsa & anticancer


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...