10 oktober 2014

Naturgarvade läderväskor

Snubblade på Frida och FMK manufaktur på instagram som gör fina läderväskor i naturgarvat läder efter kundens önskemål. Hur bra är inte det? Jag blev nyfiken och tog kontakt med Frida som driver företaget från Västerbotten. Lädret kommer från Tärnsjö Garveri som är ett av världens mest mijövänliga gravera. Frida själv har, som jag läst vid tillskärarakademin i Göteborg, lite roligt. Fodret i väskorna är dessutom i 100% linne tillverkat i Sverige, vilket annars ofta är i polyester (plast). Linne har en smutsavisande egenskap och en vacker lyster. Tygerna är märkta med bra Miljöval. Ringarna till handtagen/axelrem är i mässing (inget krom eller nickel där inte). Helt rätt i tiden också med det mode och inredningsfokus som koppar och mässing har fått. 

Beställning sker via hemsidan här. Du kan gratis få hem prover om du funderar över hur just din väska ska se ut. Eftersom tillverkningen av materialen är i Sverige så värnar vi om vårt land och tillverkningsprocessen är inte lika smutsig som i ett land i öster.
Jag passade på att fråga Frida om varför hon väljer just de material som hon arbetar med. Det märks att hon brinner för sina produkter och vår miljö, sånt är alltid kul :-) 
Jag ska göra en investering i en liten Dora, den svarta väskan nedan, tror jag bestämt. Som ingenjör ser jag dessutom inte direkt några brister i designen. Jag är ju lite arbetsskadad. Väldigt fint hantverk som håller i många år och lädret blir bara snyggare med tiden. 
Hoppas ni också gillar hennes koncept!?







foto: http://fmkmanufaktur.se 
1. Lilla Dora
2. Sara

Mitt liv, inredning, trädgård, skönhet, mat, hälsa & anticancer


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...