18 oktober 2014

Ostkaka

Blev så sugen på ostkaka häromdagen att jag började googla på ostkaka lchf, för att ett recept socker - och glutenfritt. Jag fann detta, men tyckte nog att det kan förfinas lite, så här kommer min variant. Jag tror dock att lite mer mandelsmak hade varit gott, kanske lite bittermandel?


 8 bitar

Ingredienser:
500 gram keso
4 ägg
2,5 dl grädde
1 dl mandelmjöl
1 dl hela mandlar
2 mks kokosmjöl
1 tsk vaniljpulver
mandelflarn till garnering
Ev. bittermandel


Gör så här:

Finhacka mandeln.
Vispa grädden fluffigt.
Blanda ner keso, ägg och sist de torra ingredienserna, vispa väl. 
Häll upp smeten i en form, min var ca 20*30cm.
Toppa med mandelflarn.
Grädda i mitten av ugnen, 175 grader varmluft i ca 40 min eller tills kakan har stelnat.
Låt svalna helt, gärna över natten.
 Servera med mosade färska bär och grädde.





foto: Living by Miriam
Mitt liv, inredning, trädgård, skönhet, mat, hälsa & anticancer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...