19 oktober 2014

Juicefasta

Att fasta har människan gjort i många tusen år, på ett naturligt sätt då tillgången på mat har varit mer under sommar och tidig höst än vår och vinter. Jag tror därför att fasta är ett bra sätt att få igång kroppen. Många fastar med 5:2. Men jag tror just på att låta tarmarna vila, att inte ät fast föda. Jag har fastat några gånger i mitt liv och har alltid känt mig så pigg och fräsch efteråt. I regel brukar jag köra 7 dagar. Igår såg vi dokumentären Fat, sick and nerly Dead på Netflix, väldigt inspirerande. Till en början lite seg dokumentär och jag saknar lite mer konkreta tips, recept och fakta. Men i slutet får man följa en man som går ner mer än 80kg. Helt fantastiskt att se hur han förvandlas från inåtvänd, deprimerad och sjuk man (syns i hela ansiktet och ögonen) till en pigg och utåtriktad man, med livsgnista och hopp. Jag tror fasta är ett utmärkt sätt att rensa ut kroppen och få en bra start på viktnedgång. Eller som en väckarklocka för kroppen att ändra livstil.
I dokumentären nämns att genomsnitts amerikanen äter 5% grönt om dagen, helt galet lite. Jag vet inte hur det är i Sverige, men jag tro inte vi är så väldigt mycket bättre. Bara genom att titta vad folk äter i lunchlådan på arbetet, pasta, ris och nått kött kanske en bit tomat. Jag är den enda som har halva lådan med råa grönsaker och alla tycker det ser så fräscht och gott ut. Varför bryter man inte sitt egna mönster? Jag vet att det är svårt, det tog lång tid för mig att lägga om kosten, vill man så går det. Ha tydligt mål och våga ta hjälp av en vän som du tycker inspirerar till hälsosam mat eller en kostrådgivare. Varför ska man då äta frukt och framförallt grönt? Jo enligt dokumentären så innehåller dessa "mikroämnen" om hjälper kroppens immunförsvar. Vill du prova på en Juciefasta i kanske 10 dagar finns tips och hjälp att få från Joe, här. Observera att detta inte gäller apelsinjucie du köper färdig på tetrapak i butik, det ska vara lite frukt och mycket grönsaker som pressas och drickas direkt. I en övergångsperiod när kroppen rensar ut "slagg" kommer du säkert känna dig lite trött, kanske få huvudvärk och lite dåligt humör, det brukar gå över runt 3e dagen. Tänk på att äta små portioner när du börjar äta igen och tugga maten väl.

Jag blev inspirerad och gjorde en juice på en bit broccoli, 1 näve spenat, 3 blad grönkål, 1 blad vitkål, 1/2 morot, 1/2 päron, 3 små äpplen, 1/2 apelsin (skalad), en bit gurka, 1 cm ingefära (skalad) och en bit chilli. Det var bara grönkålen som jag inte hittade ekologisk.

Vågar du pröva?






foto: Living by Miriam


A holistic healthy lifestyle!
Inredning, trädgård, skönhet, mat, hälsa & anticancer


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...