17 mars 2015

IBS - recept och FODMAP

Jag blev kontaktad av ett bokförlag för att prova två böcker om IBS. De är skrivna av dietisten Sofia Antonsson som själv haft IBS. Hon hittade FODMAP metoden i Australien och valde att utnyttja den för egen del, liksom för hennes kunder med magbesvär.  Många har blivit hjälpta och detta har lett till hennes två böcker: Mer lugn mage med god mat och Lugn mage med god mat. Böckerna innehåller en varierad samling recept med allt från frukostpannkakor, smoothies till fisksoppa. De innehåller inte sädeslag, vitlök, lök och laktos enligt principen för Fodmap.

Metoden går kortfattat ut på att utesluta vissa typer av kolhydratrika livsmedel som jäser i tarmen och som magen normalt har svårt att bryta ner. Man prövar att t.ex. utesluta vissa grupper av livsmedel under 6-8 veckor för att sedan återinför dem i långsamt takt för att se hur IBS magen reagerar. Detta är alltså ingen enkel och snabb lösning, det finns inga mirakelpiller utan det handlar om att hitta en kost och livsstil som du kommer få leva med resten av ditt liv. Jag kan säga att det är så jag har gjort under många års tid, men jag har inte haft några listor på hur dessa livsmedel grupperas, listor finns här och de underlättar säkert. Jag har bara provat mig fram till vad som funkar och inte, samt vad som funkar i liten mängd ibland.
De sötare recepten i dessa böcker innehåller alldeles för mycket socker för att det ska funka för min mage. Det finns dock mycket annat gott att inspireras av, men det är inte lågkolhydratkost. Men den är gluten och laktosfri, så den passar också t.ex. barn, ungdommar och de som inte har problem med övervikt. Det är vackra bilder på alla recept och sånt gillar jag.





foto: Living by Miriam


A holistic healthy lifestyle!
Inredning, trädgård, skönhet, mat, hälsa & anticancer




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...