16 mars 2015

Två varianter av slystaket

Tänkte visa er två varianter på olika slystaket. Det ena är mer traditionellt som jag har visat här och lämpar sig om man har mycket sly av t.ex. asp och rönn som ger raka långa pinnar. Staketet fick en hel del stryk då vi lät fälla en ek precis där. Så jag har nu rustat upp det lite och dessutom gjort det lite tätare. Vissa tjockare pinnar har jag skruvat fast för att få stabilitet. Det är även bra om man sätter några pinnar på diagonalen för att inte allt ska bli snett.


Det andra slystaketet är lite mer "vild" i sin utformning och är perfekt om man har fällt massa träd som vi. Jag såg den vilda varianten på slystaket första gången på tv, Hundra procent bonde (tror tyvärr inte det sänds längre). Minns inte historien kring dess utformning tyvärr, men jag gillar idén att man inte bara eldar upp riset. Det skapar inhägnad samtidigt som det ger oss behövligt vindskydd. Kanske stoppar det ett och annat rådjur som inte orkar hoppa över till mina tulpaner också ;-) Allra helst skulle man såklart valt stolpar som inte var tryckimpregnerade, men det är inte så lätt att hitta. Så vi valde impregnerade stolpar 180 x Ø5 cm. Dessa slås ner ca 40 cm med 150 cm mellanrum och 20 cm mellan för sly och grenar. För att man ska kunna passera genom staktet utan grind, har vi gjort en fålla där man kan gå mellan. Det ger illusionen av att staketet går hela vägen utan avbrott. Då var det bara att börja släpa ris och sly då.




foto: Living by Miriam


A holistic healthy lifestyle!
Inredning, trädgård, skönhet, mat, hälsa & anticancer




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...