24 maj 2016

Gratis förlossningsförberedelser Profylax/Föda utan rädsla

Lite smått har jag börjat fundera på förlossningen. Profylax är en vanlig metod att ta som hjälp under förlossningen, FUR (föda utan rädsla) och Signe är två andra alternativ. Jag tänkte läsa på och lite välja det som känns bäst. Ju mer verktyg man har desto fler val när det väl är dags. Vilka är dina erfarenheter kring vad som hjälpt dig i din förlossning? Profylax kurser kostar tyvärr en hel del, Gratis är det inte. Men jag tror också att det kan vara värt att läggen en slant på någon typ av förberedelse. Det som känns rätt, för att föda barn är en stor grej. Även om kroppen är programmerad att göra rätt och det finns vårdpersonal så tror jag att man får se en eller flera sidor som man kanske inte känner igen. Att lära sig hantera sig själv lite helt enkelt.

Gratis förlossningsförberedelser, Profylax/Föda utan rädsla.

Signe metoden som är skriven av Barnmorskeförbundet finns som Gratis material att ladda ner här.

Mitt bästa tips är att låna böcker Gratis på biblioteket och förbereda sig på så sätt.
Art of Life tipsar om dessa fem böcker;

1) Föda utan rädsla av Susanna Heli
2) Att föda av Gudrun Abascal
3) Innan du föder av Anna Wilsby
4) Rädd att föda - din väg till att våga av Nicole Silverstolpe och Leni Söderberg
5) Guide to Childbirth av Ina May´s

Att förbereda sig för amning kan också vara bra, då jag förstått att det inte kanske alltid finns så bra hjälp att få.
6) Amningsboken av Kristin Svensson och Malin Nordgren

Man kan även finna bra information på 1177. Om förlossning, kejsarsnitt och allt innan förlossningen också som vändningsförsök och graviditetsbesvär.

Youtube bjuder också på filmer, sök även på engelska för att få fram fler alternativ.
Har du något bra tips på böcker, filmer eller bloggar hör gärna av dig.




foto: Living by Miriam


.
Inredning, Trädgård, Barn & Hälsa.




2 kommentarer:

  1. Hej Miriam och tack för en fin blogg! Jag har precis hit. Angående förlossning, jag födde vår dotter för drygt tre år seda och inför den förlossningen funderade jag mycket på att gå en sådan kurs som du nämner. Till slut blev det inte så, jag läste dock G Abascals böcker och jag och min man gick på förlossningsseminarier som ordnades av sjukhuset. Vi var även på studiebesök på förlossningsavdelningen till det sjukhus vi valt och hade flera samtal med barnmorskor på "vårt" sjukhus (barnmorskor som jobbade på sjukhuset).
    När vi väl kom in på sjukhuset sen, dagen då vår dotter föddes råkar vi på en barnmorska som vi inte träffat förut och som var riktigt svår att ha att göra med. Det första hon säger är att hon ska gå av sitt pass om en halvtimme och har därför inte lust att undersöka mig, hon tycker att teamet som ska avlösa henne istället kan få göra det. Hon frågar om vi gått en sådan där Profylaxkurs och när hon förstår att vi inte gjort det så blir hon ganska otrevlig. Jag säger att hur det än är så kommer ju bebis födas, alldeles oavsett om man gått kursen eller ej! Och sen frågar jag henne vad det viktigaste i en sådan kurs är om den nu är så väldans viktig. Hon svarar att man ska tänka på att andas ut när smärtan är som värst. Det visar sig vara ett väldigt bra råd som jag sedan använder. Jag ska inte tråka med detaljer i övrigt, förlossnigen gick bra och det gick snabbt, teamet som kom efter den otrevliga barnmorskan var superbra och jag kände genast förtroende för dom.
    Jag har alltid haft väldigt svåra menssmärtor, så på ett sätt har jag varit "van" vid smärta i underlivet och har man haft det så så kan man ha något att relatera till under en förlossnlng. Det är inte samma sak, men känns igen.
    Nu är jag gravid igen och vi väntar en liten en i juli!
    Lycka till med allt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina fina ord :-) välkommen hit och Grattis till bebben. Vad trist bemötande ni fick, hoppas verkligen ni får det bättre för nästa förlossning. Jag har i alla fall börjat läsa böckerna ovan och tycker de ger mig bra stöd. En kurs tycker jag känns lite överflödig just nu, vi får väl se hur det känns sen. Önskar dig också lycka till med allt :-)

      Radera

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...