20 maj 2016

Sy en Tagelmadrass till Spjälsäng

Som utlovat kommer här en beskrivning på hur jag sydde en Tagelmadrass till spjälsängen. Jag skrev igår om kemikalier och gifter i barnmadrasser och tycket att det var billigast att göra en egen madrass. Nu har jag sett att det finns Tagelmadrasser i Hästens sortiment, så jag har uppdaterat inlägget igår, inga priser dock. Det finns tyvärr även gifter i åkpåsar till barnvagnen så se upp med dem.


Sy en Tagelmadrass till Spjälsäng/Bedside crib 

- ekologisk, giftfri och av naturmaterial


Mät din spjälsäng.
Köp in material som bomullsvadd, tagel, sytråd, tyg samt eventuellt puskor och vaxad lintråd.
Det går även att använda ullstoppning. Man kan också sy flera lager i olika material. Ullvadd kan vara trevligt att ha överst mot huden då det transporterar bort fukt bra. Bomullsvadden behövs annars för att taglet inte ska sticka igenom och stickas.


Mät upp bomullsvadd och tyg och klipp till 2 bitar av varje (glöm inte sömsmån på tyget, det ska alltså vara större än vadden, ca 2cm). Jag valde ett beigegrått linnetyg som "yttertyg" på madrassen, använd gärna ett tyg med tät väv.


Lägg bomullsvadden på tygets avigsida och nåla fast det.
Vänd på tyget och vadden så att rätsidan ligger uppåt.
Rita ut ett valfritt mönster på tyget som ska hålla vadden på plats. Jag valde ett diagonalrutigt mönster, som du ser nedan.


Sy sedan fast vadden efter mönstret med raksöm.
Vänd sedan allt på avigsidan igen och kantsy runt om på 3 av 4 sidor, så du får en "påse".
Därefter vänder du allt igen med rätsidan utåt och lägger vadden tillrätta på insidan av "påsen", se nedan.


Fyll sedan madrassen med tagel. Det är lite småtrixigt att få det jämt. Men börja längst in och arbeta mycket med händerna och känn ovanpå. Se till att det inte bara blir mest tagel i mitten, tryck ut det i kanterna också. Det kan behövs sys på plats med några stygn eller puskor.


Jag sydde dit puskor i mitten på madrassen efter att jag fyllt ungefär hälften av taglet. Sedan fyllde jag på med ytterligare tagel mer mot kanterna för att få en jämn form. Jag använde total 5hg tagel till en ca 7-8cm tjock madrass, som passar en spjälsäng/bedside crib med måtten 40x90cm.
När du är nöjd med fyllningen, ta en liten paus och kom tillbaka och fixa lite med det igen. Så det känns riktigt bra.
Sy sedan ihop öppningen och du är klar.


Klar att bäddas med lakan och ställas intill våran säng.
Ett spjälsängsskydd ska också sys.
 Som vi längtar efter vårt lilla knyte :-)



foto: Living by Miriam


.
Inredning, Trädgård, Barn & Hälsa.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...