3 juni 2016

Ekologisk hudvård - Maria Åkerberg

Förra veckan besökte jag Maria Åkerberg, Dermanord i Frillesås. Vi fick en presentation av företaget, produkterna och varför man ska välja ekologisk hudvård och make up. Väldigt intressant. Vi fick även se produktionen, allt tillverkas i Sverige i Frillesås söder om Kungsbacka. Jag hade bara med mig mobilen så ni får ursäkta bildkvalitén.



Marias produkter var från början tänkt för SPA salonger, men efterfrågan växte och nu är det många privatpersoner som handlar Marias produkter. Produkterna är 100% vegetabiliska, veganska, med undantag för bivax i några få produkter. Allt är ekologiskt odlat och de köper in råvarorna direkt från odlaren, på så vis kan de hålla nere kostnaderna. De har medvetet valt att inte lägga pengar på att eko certifiera sin produkter, det räcker med att odlaren har gjort detta. Liksom att man inte lägger pengar på reklam eller pappersförpackningar som många andra märken gör. Billigare för oss som konsumenter och bättre för miljön. Maria Åkerberg har nu ett gediget sortiment av hudvårdsprodukter och make up. Bäst gör du i att kontakta en salong och återförsäljare som kan hjälpa dig hitta rätt produkter för din hudtyp.






Jag köpte ett antal produkter som jag tänkte berätta lite om. Ovan produkter är för den dagliga hudvården. Först och främst ska man ha en bra rengöringsprodukt, för att få bort orenheter. Jag använder Olive Cleansing (inte med på bild), den har en ganska skarp doft med en blandning av hägg och grapefrukt. Sedan förbereder jag huden för krämen med det härliga ansiktsvattnet som doftar ljuvligt blommigt och fräscht. Jag har inte använt ansiktsvatten förut, men jag har blivit lite kär. Ansiktsvattnet gör också att krämen är enkel att fördela ut.
Ansiktskrämen Face Lotion More har en något speciellt örtig doft. Väldigt trevlig nästan fet konsistens och ger en len, fräsch hud. Den går snabbt in i huden.
Papaya peeling är en peeling som doftar milt fruktigt, efter man använd denna så används en ansiktsmask. Peelingen förbereder huden för masken och man blir len och pigg i huden efteråt. Masken kan sitta kvar över natten eller tvättas bort efter 10 min.
Protecting lotion outdoor är en mild solkräm för långa soliga dagar ute, med spf 12 om jag minns rätt. Annars behöver vi inte så mycket solskydd, vi behöver få i oss solstrålarna för D-vitamin. Så är man inne större delen av dagen med kanske en lunch ute så behöver man oftast inte så mycket skydd. Denna kräm går in i huden och blir inte vit som de med högre skydd har. Läs mer på deras hemsida.

"Något som är viktigt att belysa är skillnaden på olika SPF. Många har tron att ju högre SPF desto bättre. Men, skillnaden är väldigt liten. På bilden ser du en tabell på hur mycket sol en produkt släpper igenom med olika SPF. Skillnaden mellan SPF 15 och SPF 30 är endast 3 procentenheter." 
Källa: Maria Åkerberg.






foto: Living by Miriam


.
Hem, Trädgård, Barn & Hälsa.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...