10 juli 2016

Gifter/Kemikalier i tamponger

Råd och Rön skriver i sitt juli nummer om tamponger, de testar 15 olika märken och skrämmande nog finner man spår av Glyfosat i de Ekologiska Tampongerna Natracare. Nu använder jag (när jag inte är gravid) menskopp som jag tycker är så mycket bekvämare och enklare än tampong. Men jag blir orolig av att läsa detta. Man beskriver också att mensskydd inte kontrolleras så som andra kroppsnära produkter som kondomer eller plåster. Varför? Blir så upprörd när jag läser sånt här, att man dessutom beskattar tamponger med maxskatten i både Sverige och Storbritannien. I Sverige är det högre skatt än Livsmedel som är livsnödvändiga och än kultur och idrott. Då kan man väl beskatta läsk, godis och annat som inte är livsnödvändigt med högre skatt och sänka de på mensskydd? En kostnad som är ett måste för de allra flesta som menstruerar under många år. En årskostnad som enligt tidningen landar på runt 600kr och uppåt beroende på vilken sort man väljer.

  Kemikalieinspektionen planerar att kontrollera förekomsten av kemikalier i mensskydd mer noggrant under 2017. Det är Sveriges konsumenter som tryckt på. Både tamponger, bindor och menskoppar. Inte en dag för tidigt. Då detta är något som vi har i våra kroppar och dessutom precis i anslutning till vår hormonkänsliga livmoder/äggstockar.

Som konsument har man rätt att få information om en produkt innehåller vissa kemikalierinom 45 dagar helt kostnadsfritt. Hos Menskoppen kan du läsa intressanta tankar kring hur vi ska kunna hantera detta i framtiden. Jag önskar verkligen att vi kunde vara lite mer i framkant på flera fronter när det kommer till kontroller av kemikalier, det tror jag är det som kan påverka tillverkarna. Vet vi konsumenter vad det är vi köper har vi större möjlighet att välja det vi tycker är rätt. Det i sin tur påverkar försäljningen som skapar tryck mot säljarna/tillverkarna.



foto: Sveriges Konsumeter 


.
Hem, Trädgård, Barn & Hälsa.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...