15 september 2016

Overnight oats/Amningsgröt med SPC flakes

Jag gjorde ju en "gravidgröt" under graviditeten och tänkte att nu passar en amningsgröt. Grunden är så klart den samma men för att förhindra eller bli av med en eventuell mjölkstockning så kan man ha i SPC flakes som ska hjälpa. Som jag förstår så ska det minska inflammationer. Annat som minskar inflammationer är, omega 3,  d-vitamin, lågt intag av socker, kolhydrater och mjölkprodukter. Här finner ni mer tips.

 Jag läste även på östra sjukhuset om en studie där man ger "goda magbakterier" som ett test mot mjölkstockning. Intressant då mycket av immunförsvaret sitter i tarmarna. Vet inte när studien är klar. Men jag skulle gissa på att man borde se en viss skillnad. Så för att främja magen och tarmfloran så prova potatismjöltricket. Jag tar dagligen omega 3 och d-vitamin. Potatismjöl någon gång i veckan. Jag har ätit en låg dos SPC flakes (även om det står att man ska äta rätt mkt) och har inte fått mjölkstockning (peppar peppar ta i trä).


Overnight oats/Amningsgröt med SPC flakes

0,5 dl (glutenfria) havregryn

0,5 dl SPC flakes
1/5 msk kokosolja
2 tsk psylliumfrön
1 - 1,5 dl kokande vatten
1/5 msk sesamfrön
Torkade aprikoser eller annan frukt
Hackade nötter
Kanel och kardemumma

Blanda allt torrt, häll över kokande vatten med kokosoljan och blanda väl tills oljan smälter. Ställ i kylen.
Serveras med mandelmjölk (eller det du föredrar). Sesamfrön och aprikos innehåller järn.
Toppa gärna med frysta bär.


foto: Living by Miriam 
Hem, Trädgård, Barn & Hälsa.


Följ bloggen på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...