17 september 2016

Röd stjärt och irriterade hudveck på bebis

En bebis har väldigt känslig hud. Hudveck blir lätt varma och svettiga. Rumpor som ständigt är instängda i blöjor som inte andas, inte konstigt att huden lätt blir röd och irriterad. Vår lilla tjej hade ett irriterat/inflammerat hudveck i armhålan. Jag trodde det skulle försvinna av sig själv och BVC sköterskan sa inget mer än att vi kunde ha på lite alsolsprit när vi var där första gången.
Veckan efter träffade vi läkaren och hon var noga att säga att med att vi måste bli av med infektionen snarast. Det kunde snabbt bli värre och de små är så känsliga mot infektioner. Hon ville inte använda antibiotika så tidigt. Det vill inte jag heller då det bland annat kan förstöra tarmfloran. Så vi fick order om att lufta (inte så lätt) tvätta med alsolsprit vid varje blöjbyte och smörja med salva. BVC rekommenderade Inotyol som också är bra mot röda stjärt. Jag läste innehållet och det var inte det värsta jag sett. Men vaselin och paraffin (mineraloljor) är ju ingen höjdare som bland annat skapar ett beroende i huden vilket gör det svårt att sluta med salvan (praktiskt för dem som säljer). Läs mer om dessa mineraloljor i hudvård hos Maria Åkerberg. Så jag provade Maria Åkerbergs Baby care istället och den gjorde underverk. Efter bara ett dygn såg vi att det gick åt rätt håll och efter några dagar var det borta. Nedan ser ni mobilbilder på armhålan, tyvärr helt olika ljusförhållanden. Men jag tycker man ser att det är borta. Jag gör likadant i hudveck runt halsen när det behövs och smörjer rumpan efter behov. 

Tvättar med alsolsprit, torkar torrt/lufta och sedan på med salvan Baby Care.

Naturlig salva från Maria Åkerberg mot röd stjärt och irriterade hudveck på bebis.





foto: Living by Miriam 
Hem, Trädgård, Barn & Hälsa.


Följ bloggen på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för du tar dig tid att skriva en liten hälsning :-)
Thanks for leaving a message.

/Miriam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...